Annons: Mediedagen 2019

Vice lägger ned svenska utgåvan

Det som beskrivits som ett blodbad på Vice internationella tidningar slår mot Sverige. Nu läggs den svenska redaktionen ned, skriver Mediawatch. "Jag får inte uttala mig", säger en person på tidningen.

Det amerikanska mediebolaget Vice Media ska kapa rejält i sina kostnader och sparka 250 anställda över hela världen. En källa till Digiday sade, när sparpaketet presenterades, att ett ”blodbad” väntar Vice internationella publikationer.

Medievärlden har sedan nyheten kommit försökt kontakta Vice Sverige för en kommentar kring hur sparpaketet slår mot den lokala utgåvan. Men det har varit fruktlöst.

På redaktionstelefonen svarar en person som inte kan kommentera ärendet.

– Jag får inte uttala mig utan hänvisar alla frågor till vår presstalesperson, säger personen.

Men presstalespersonen Esben Elborne, som arbetar vid Vice danska filial, har gjort sig oanträffbar. Trots flera kontaktförsök via mejl och telefon har han inte besvarat Medievärldens frågor.

Men enligt den danska nyhetssajten Mediawatch kommer Vice att centralisera alla nationella utgåvor av tidningen i Skandinavien till en central hubb i Danmark. Det omfattar också Vice övriga varumärken Noisey, Munchies och Broadly.

De skandinaviska titlarna kommer inte längre att producera eget material. Sajterna kommer dock finnas kvar med innehåll på engelska. Vice svenska hemsida har inte publicerat nytt material sedan slutet av januari i år.

Vice gick över till svenska i april 2017, efter att ha kommit ut som svensk utgåva på engelska i 10 år. Det svenska Vicebolaget har haft en skuldtyngt tid. Sedan 2008 har man bara visat ett positivt resultat två gånger, 2013 då man gjorde en vinst på 1,5 miljoner kronor och 2016 på cirka en halv miljon. 2017 gjorde man en förlust på 1,5 miljoner kronor.

Vice nya vd Nancy Dubuc sa i samband med att sparpaketet att mediekoncernen ska strömlinjeforma sig kring de delar av verksamheten som är lönsam.