Annons: Mediedagen 2019
Så här såg den numera nedtagna annonsen ut.

Veckans Affärers chefredaktör blev ansikte utåt för bilmärke i annonskampanj

Köp en bil och få Bonniers ledarskapsprogram på köpet. Det erbjudandet lanserades med en bild på Åsa Uhlin, som förutom att vara chefredaktör för ledarskapsprogrammet också är chef för Veckans Affärer. Efter Medievärldens frågor har annonsen plockats ned.

”I yrkeslivet sitter du ofta på flera stolar” – så inleds en annons på Dagens industris hemsida där ett samarbete mellan ledarskapsverktyget Bonnier Management 360° och bilföretaget Renault presenteras. Den som köper en tjänstebil genom kampanjsidan får ledarskapsverktyget på köpet. Problemet är att Åsa Uhlin själv sitter på flera stolar. För samtidigt som hon är chefredaktör för Bonnier Management 360°, som inte är en journalistisk produkt, är hon också chefredaktör för Veckans Affärer, en högst journalistisk produkt.

Mikael Nestius, chef för BBM där både Veckans Affärer och Bonnier Management 360° (och även Medievärlden, reds. anm.) ingår, hänvisar Medievärldens frågor om annonsen vidare.

– De får du ställa till Åsa Uhlin, skriver han i ett SMS.

När Medievärlden kontaktar Åsa Uhlin säger hon att hon inte figurerar i annonsen som chefredaktör för Veckan Affärer, utan att hon gör det i sin roll som ansvarig för Bonniers ledarskapsverktyg.

– Vi har ett samarbete mellan Bonnier Management 360° och Renault och jag syns där i det syftet, säger hon.  

Blir det inte konstigt att du som chefredaktör för Veckans Affärer samtidigt gör reklam för ett privat bolag och deras bilar?

– Det här har varit en kampanj som vi tagit fram tillsammans med Bonnier News Brand Studio där vi inte pratar Veckans Affärer utan vi pratar om Bonnier Management 360°, som inte är en journalistisk produkt men som jag är affärsansvarig för. Det är i det sammanhanget som jag är med.

Kan inte Veckans Affärers förtroende skadas av att du ena stunden är chefredaktör för tidningen och i nästa är ansikte utåt för en kampanj från Renault?

– Jag inser att det ser helt fel ut och beklagar detta. Min bild och rubriken samt nativemärkningen blev i detta sammanhang helt felaktig.

Efter Medievärldens frågor återkommer Åsa Uhlin och säger att annonsen nu ska plockas ned.

– Jag kommer att ta kontakt med Bonnier Brand Studios och säga åt dem att ta ned den här. Tidigare har det varit en kampanj där jag figurerat på en bild inne i annonsen. Det här dök upp i mitt flöde igår utan att jag var införstådd med hur det skulle se ut. Det här är inte bra, det är jag den första att erkänna.

Kort därefter var annonsen nedtagen.