Olle Lidbom. Foto: Press.

”Traditionella medieföretag missade förändringen”

Medieexperten Olle Lidbom har i sin nya bok samlat 101 händelser som ritat om den svenska mediekartan. Internets intåg och de etablerade mediernas sena uppvaknande ligger bakom många av de stora omvälvningarna, säger han.

Det har varit 18 omvälvande år för mediebranschen, med nya initiativ, nedläggningar, sparpaket och storsatsningar. Olle Lidbom, som nu är aktuell med boken ”101 händelser som förändrade Mediesverige”, säger att det var när en majoritet av svenska folket fick tillgång till internet runt millennieskiftet som utvecklingen tog sin början.

Förändringen har fångats i 101 händelser, som tar sitt avstamp i att Stajlplejs byter namn till Lunarstorm och landar i att Bonnier säljer TV4 till Telia.

– Jag försökte hitta en form för att berätta om vad som hänt sedan 2000. Men jag är inte en tillräckligt duktig författare för att få ihop en sammanhängande berättelse över den här tiden. Därför landade jag i stället i att hitta alla de här händelserna och berätta om dem i enskilda nedslag, säger Olle Lidbom.

Från början var det, efter en hel del sållande i alla medienyheter från de senaste 18 åren, runt ett sjuttiotal händelser som han tyckte var nödvändiga att känna till för att förstå förändringen som skett. Dessa fylldes sedan ut till 100 stycken.

– Sedan när jag var klar i våras bestämde sig Bonnier för att sälja TV4 till Telia, och då fick vi lägga till den händelsen också, säger Olle Lidbom.

Gemensamt för många av förändringarna sedan klockan slog midnatt och 1900-tal blev 2000-tal är att det skett en tydlig maktförskjutning som en följd av att allt fler fick tillgång till internet.

– Makten har flyttats från traditionella medieföretag till enskilda journalister, bloggare och medieaktörer som inte ens hade kommit fram på 1900-talet. Tekniken har gjort att trösklarna för att bli en medieröst med en plattform är lägre, säger Olle Lidbom.

Även om han poängterar att det inte är en läro- eller affärsbok säger Olle Lidbom att det finns vissa slutsatser för medieaktörer att dra från hans bok.

– En sak som jag tycker är tydligt i förändringen är att traditionella mediebolag under en lång tid var motvilliga till förändring. Många medieföretaget trodde nog att utvecklingen skulle gå väldigt långsamt. I stället har utvecklingen gått mycket snabbare än vad man trott, säger han.

Ett exempel på ett bolag som inte klarar omställning är, enligt Olle Lidbom, Bonnier Tidskrifter – som senare blev Bonnier Magazines and Brands.

– Under hela 2000-talet var Bonnier Tidskrifter en väldigt viktig del av medielandskapet. De anställde många journalister, gav ut många tidningar och omsatte mycket pengar. I dag är bolaget intryckt i Bonnier News och det har hänt på bara några år. I början av 2000-talet skulle man sagt att den utvecklingen vore helt osannolik.

En annan förändring som gäller generellt men som påverkat medielandskapet är att kunden blivit viktigare, enligt Olle Lidbom.

– Det tror jag branschen missade, säger han.

Han nämner bland annat kraftiga prishöjningar på dagstidningar som ett tecken på att den förändrade kundrelationen gått tidningsledningarna förbi. Även tidskrifterna missade att hänga med i svängen.

– Många tidskrifter såg inte tillräckligt snabbt att exempelvis unga mode- och inredningsintresserade kvinnor blev digitala: De började läsa bloggar och följa influencers snarare än att läsa tidskrifter. Samma gäller för tv-branschen. Det har tagit alldeles för lång tid att inse att kunderna har förändrat sitt beteende. I stället har man utgått från hur man brukar göra och funderat över hur man ska kunna göra mer av det.

Vad blir händelse 102?

– Hade jag haft ett halvår till hade jag säkert fått med ett par nya händelser. Det händer saker i branschen hela tiden. Jag tror att som det väntar runt hörnet är en lågkonjunktur och det tror jag kommer slå väldigt hårt mot de kommersiella tv-kanalerna. Det skulle kunna vara den 102:a händelsen, att tv-kanaler lämnar Sverige, läggs ned eller blir en skugga av sitt forna jag.

Även framtiden för Mittmedia kommer att finnas med i en eventuell framtida nyutgåva, säger Olle Lidbom.

– Det är Sveriges största lokaltidningskoncern och framtiden för den kommer definitivt att finnas med i en uppdaterad version om några år, oavsett hur det går. Oavsett om Polaris eller Bonnier köper det, om de styckar upp företaget eller tvingas lägga ned tidningar så kommer det innebära en väldigt stor förändring för mediesverige.

Olle Lidboms bok ”101 händelser som förändrade Mediesverige” kommer ut i februari.