Annons: PP Pension
James Savage. Foto: Press.

The Local satsar mot Europa

En ny redaktionschef som jobbar från Frankrike och en satsning på att skapa en gemenskap åt premiumläsarna. Det är vägen framåt för det svenska bolaget The Local.

Sajten The Local, som rapporterar om lokala frågor på engelska, har spridits över världen. Sedan starten i Sverige 2004 har etablering skett i nio länder. Nu flyttas tyngdpunkten ned mot kontinenten när man anställer redaktören för tidningens franska utgåva, Ben McPartland, som redaktionschef.

– I och med att vi blivit ett europeiskt nyhetsföretag tyckte vi att det var naturligt och rimligt att vår nya redaktionschef skulle vara baserad lite mer centralt i Europa. Vi behåller en hel del av de centrala funktionerna i Stockholm, men vi breder ut oss och får ett starkare fäste nere i Paris. Det handlar också om att Ben McPartland är en väldigt duktig redaktör som byggt upp The Local i Frankrike. Så det är både strategiskt och personligt, säger James Savage, vd för The Local.

Som redaktionschef kommer Ben McPartland att arbeta med tidningens redaktionella strategi.

– Tillsammans med mig kommer han att utveckla företagets strategi. I synnerhet vår prenumerationssatsning och hur vi ska nå nya läsare och få dem att betala, säger James Savage.

The Local kommer inte att starta fler lokala utgåvor den närmsta tiden. I stället är strategin att växa i de länder där sajten redan finns. Det handlar om att bredda innehållet bland annat med hjälp av kolumnister och opinionsmaterial.

– Vi vill engagera på det sättet och gå lite djupare i nyheterna. Vi vill också bli bättre på att ge de som är i vår målgrupp bättre vägledning till hur det är att leva i de länder vi skriver om, säger James Savage.

Sedan förra året har The Local en medlemsskapsmodell, som nu står för en femtedel av bolagets intäkter. Bolaget siktar på att öka den andelen under året. Bland annat genom att rulla ut betalmodellen till flera av deras sajter.

Utöver att ha en betalvägg för de som läser mycket och särskilt premiummaterial ska medlemmarna även få tillgång till olika evenemang.

– Vi började med det i Stockholm i fjol. Då hade vi exempelvis debattkvällar om hur staden kan bli bättre för utländska arbetare. Det tänker vi göra i Paris och Berlin nu. Det handlar mycket om att ge våra medlemmar något extra. Det handlar att dra in dem i ett slags community. Det har vi sett fungerar mycket väl, säger James Savage.

Utöver intäkter från betalmodellen är nativeannonser en viktig affär.

– Det är de två benen som vi står på, säger James Savage.