Annons: Mediedagen 2019

The Economist minskar gratisläsningen rejält

Den brittiska veckotidningen The Economist säger sig nu satsa på att få fler betalande läsare. Därför stramar de upp betalväggen – i stället för tre gratis artiklar i veckan får man nu bara läsa fem i månaden, rapporterar Digiday.

Under sex månader har The Economist prövat sin betalvägg. Man erbjöd då registrerade läsare tre gratis artiklar i veckan. Statistiken visade efter testet att de flesta antingen läste totalt fem artiklar innan den tecknade en prenumeration eller tecknade prenumeration direkt när de registrerade sig.

Men det frikostiga gratiserbjudandet gjorde att många också klarade sig på det som var gratis utan att behöva en prenumeration, skriver Digiday.

Därför gör nu tidningen om – och erbjuder bara fem artiklar i månaden.

”Det här tillvägagångssättet har gjort det möjligt för oss att göra både och: Vi blir lite mer effektiva med att konvertera till prenumerationer men säkerställer samtidigt att annonserna får lika mycket exponering”, säger Marina Haydn, chef för globala utgåvan av The Economist till Digiday.