Stark annonsmånad för kvällspressen

MEDIEBYRÅBAROMETERN

Den svenska kvällspressens annonsförsäljning gick som tåget under januari. Sveriges mediebyråers annonsköp hos kvällstidningarna var nästan 14 procent högre än för ett år sedan. Samtidigt fortsätter storstadstidningarnas annonstapp.

Mediebyråbarometern, som mäter hur mycket annonser som Sveriges mediebyråer köpt hos olika medier, visar på en stark månad från kvällspressens sida. Jämfört med januari förra året har annonsköpen hos kvällspressen ökat med 13,8 procent. Det är en stark återhämtning efter ett svagt december, då annonseringen hos kvällspressen backade med 37,8 procent jämfört med året innan.

Januari är en stark månad för kvällspressens annonsering, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

”Dagspress kväll var den mediekategori som ökade mest under årets första månad. Kategorin har även visat sig stark i januari tidigare år, sannolikt beroende på utförsäljningar och reor från detaljister”, säger han i ett pressmeddelande.

Samtidigt fortsätter den negativa utveckligen för dagspressen. I december minskade annonserna med 29 procent för tidningar i storstäderna och med 35,9 procent för landsortspressen. I januari rasar försäljningen för dagpressen i storstäder med 15,1 procent, och landsortspressen backar 3,1 procent.

Samtidigt backar också förra månadens stora vinnare, radion, rejält. Även tv tappar annonser under januari.