Annons: Mediedagen 2019
Cilla Benkö och de platser som SR kommer besöka. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

SR besöker 100 platser för att höra vad folk tycker

Sveriges Radio ger sig ut på vägarna för att höra vad folk tycker om kanalen. Åsikterna ska tas med i arbetet med ett nytt sändningstillstånd.

I början av mars kommer det rulla ut två bilar från Sveriges Radio. En som börjar i Kiruna och en som startar i Malmö. Sedan ska de ta sig genom landet, stanna på över 50 platser var och mötas i mitten.

– Vi får ett nytt sändningstillstånd som börjar gälla 1 januari 2020. Inför det har vi passat på att diskutera internt vad vi tycker att Sveriges Radio ska vara. För att få inspel från de som betalar för vår verksamhet har vi tänkt att vi nu ska komma ut och träffa folk, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Syftet är att ta reda på vad svenskarna tycker funkar bra och mindre bra med radions produktutbud. De synpunkter som fås in kommer att tas med i det interna arbetet framöver.

– Det är klart att det blir en ögonblicksbild lite baserat på vilka man träffar, men vi tänker att vi kommer vara på över hundra platser runt om i landet och träffa massor med människor. Så en viss nyanserad bild av vad publiken, både de som lyssnar och de som inte lyssnar, tycker om SR kommer vi att få, säger hon.

Cilla Benkö säger att konkurrenssituationen för Sveriges Radio ser helt annorlunda ut i dag än när det nuvarande sändningstillståndet gavs för sex år sedan. Det gör att det nya tillståndet behöver se annorlunda ut.

– I dag måste vi på ett helt annat sätt än tidigare bli valda. Vi konkurrerar med allt och alla. Tiden är över när ett svenskt hem hade mellan sju och åtta radioapparater hemma och konkurrensen om publikens tid var tämligen begränsad. I dag slåss vi i stället mot stora globala aktörer om publikens uppmärksamhet och deras tid. Då vill vi försäkra oss om att vi vet vad publiken förväntar sig och vill ha av oss, säger hon.

Cilla Benkö säger att det inte handlar om en pr-turné för Sveriges Radio.

– Tanken är att lägga örat mot rälsen och lyssna på vad lyssnarna tycker om det vi gör. Vi har redan i dag över sju miljoner som lyssnar på Sveriges Radio via linjär radio och en växande publik som tar del av oss digitalt. Vi lägger inte heller ned tillräckligt med pengar på det här för att det ska bli ett bra pr-trick. Det vi satsar på är att komma närmare publiken.