Annons: Fojo
Emanuel Karlsten i EU-parlamentet. Foto: Privat.

Samlade in 100.000 för att granska upphovsrättsdirektivet

Krönikören Emanuel Karlstens crowdfunding för att bevaka den slutgiltiga omröstningen om det nya upphovsrättsdirektivet har slagit alla förväntningar. Nu utökar han sitt team med en fotograf samt en översättare – och gör en extra reportageresa. "Det här är inte lösningen på journalistikens framtid på något sätt", säger han.

Det har rapporterats för lite om det nya upphovsrättsdirektiv som just nu behandlas av EU, tycker Emanuel Karlsten. Därför började han själv, i sin roll som krönikör, att skriva kritiskt om reformen.

– Jag gjorde det också för att det utrymme jag hade var krönikörens och jag kände en stark frustration kring att medier inte gjorde det reporterjobb som jag tyckte behövdes göras här – så jag har försökt trigga igång frågan, säger han.

Han hoppades att hans texter skulle väcka mer engangemang hos andra journalister än de gjort.

– Jag känner inte att jag är bäst lämpad för det här. Jag tänkte att det skulle vara någon annan som tar över snart, men det var aldrig någon som har gjorde det, säger han.

Nu återstår bara en omröstning innan direktivet blir verklighet, vilket betyder att alla medlemsländer måste införa upphovsrättsdirektivet som lagar. Inför den omröstningen har Emanuel Karlsten bett om pengar från allmänheten för att kunna bevaka omröstningen på plats. Han behövde 28.000 kronor för att kunna genomföra resan hade han räknat ut. Det fick han in under första timmen. Nu har över 100.000 kronor ramlat in. Totalt har 534 personer bidragit, vilket betyder ett snittbidrag på cirka 200 kronor per person.

– Det är en fråga som många upplever är underrapporterad. Mot löftet om att det ska vara journalistisk och en större bevakning kring frågan gör att många ser en stark nytta och ett värde i de pengar man investerar. Det är politiskt för många och de ser det som det minsta man kan göra för att väcka uppmärksamhet i frågan, säger Emanuel Karlsten.

Eftersom han dragit in så pass mycket mer pengar än tänkt har hans projekt svällt. Nu kommer han ta med sig en videojournalist och, om han får in 5.000 kronor till, anlita en översättare som översätter alla texter till engelska direkt under rapporteringen.

Dessutom ska han i en andra reportageresa undersöka om de motståndare som finns till reformen finns på riktigt eller om det är botar, som vissa debattörer hävdat.

Resultatet av arbetet kommer att publiceras på Emanuel Karlstens blogg.

– Det är själva syftet och det jag kanske tycker är det finaste i allt det här. Att folk inte betalar för att få exklusiv tillgång utan att man betalar för att allmänheten ska få ta del av det på icke-annonsfinansierade plattformar, säger han.

Att han i sin rapportering tagit tydlig ställning mot reformen tycker han inte är ovanligt i hans roll som krönikör.

– Det ovanliga var att det var så här frågan hamnade på radarn för många. Det föregicks ju inte av någon normal nyhetsrapportering, vilket är det vanliga förfarandet, säger han och tillägger:

– Nu ser jag ett större behov av ett reporterarbete även om jag kommer att använda mig av krönikörens verktyg i mitt arbete. Jag tycker inte det behövs larmas mer.

Han framhåller att han i sitt arbete inte bara tycker utan tar reda på fakta om hur det ligger till och är öppen för att ändra sig.

– Skulle jag komma fram till att det är botar som utgör motståndet drar jag mig inte för att skriva det såklart, säger han.

Kommer du intervjua förespråkare av reformen?

– Ja, absolut. Jag tycker det är intressant att förstå båda sidor här. Även som motståndare behöver man en bredare bild för att begripa de problem som upphovsrättsinnehavare står inför. Det är ingen som är emot att upphovsrättsinnehavare ska få betalt för sitt arbete, utan det är sättet som man väljer att implementera det här som är problematiskt, säger han.

Han tror inte att den här formen av finansiering är en universallösning för finansiering av journalistik framöver.

– Det här är inte lösningen på journalistikens framtid på något sätt. Det är en bra finansieringsform om det finns ett starkt engangemang bakom något och någon kommer med en tydlig lösning som triggar det engagemanget, säger han.