Annons: Mediedagen 2019
Anders Eriksson. Foto: Lucas De Vivo

Nästa hinder för Mittmedia-affären: Måste godkännas

Nu ska konkurrensverket syna Bonniers köp av Mittmedia – innan affären blir klar. Det kan ta upp till fyra månader.

Under fredagen blev den affär som antagligen är räddningen för den krisande lokaltidningskoncernen Mittmedia klar. Det blev, efter en budstrid, Bonnier som blir köpare. Men ett hinder kvarstår innan affären kan gå i hamn. Den måste godkännas av Konkurrensverket.

För att Konkurrensverket ska inleda sin granskning av affären behöver Bonnier News skicka in en anmälan. Därefter har Konkurrensverket 25 arbetsdagar på sig att fatta beslut. Antigen anser de att inga problem finns – och då blir Mittmedia en del av Bonniers. Eller så ser de konkurrensproblem med att det skapas en jättekoncern mitt i tidningssverige. I så fall startas en särskild undersökning –  och då tar det ytterligare tre månader innan ett beslut fattas.

Maria Ulfvensjö Baltatzis, funktionsansvarig på Konkurrensverket för koncentrationsärenden, säger att det som konkurrensverket ska undersöka under de 25 dagar som de har på sig efter att Bonnier skickat in en anmälan är om sammanslagningen påtagligt hämmar konkurrensen i mediebranschen.

Maria Ulfvensjö Baltatzis. Foto: Press.

– Vad man tittar på då är hur hur stora de samgående företagen blir på de marknader som berörs. Då tittar man på marknadsandelar, vilket övriga konkurrenter som finns, vilka hinder det finns för andra att komma in på marknaden och om det kan leda till prisökningar och vad som kan motverka det. I mediebranschen kollar man närmare på tidningarnas distributionsområden och annonsmarknader. Det man vill se är vad det är för faktorer som utövar konkurrenstryck på företagen så att de inte kan agera utan att ta hänsyn till kunder och konkurrenter, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis.

Vad krävs för att en affär ska stoppas?

– Lagen säger att om vi ser att det påtagligt hämmar konkurrensen, man ska se någon risk för negativa effekter, då kan vi förbjuda affären. Men sen kan det också vara så att de konkurrensproblem som man ser kan avhjälpas. Det kan vara en mindre ingripande åtgärd än ett förbud för hela affären. Företagen kan också själva föreslå åtgärder. Då kan vi godkänna med villkor att de åtagandena fullföljs, Maria Ulfvensjö Baltatzis.

Bonnier News vd Anders Eriksson sa under fredagen att han inte är oroad över granskningen då det inte finns några överlappande affärsområden mellan koncernerna.