En robot. Foto: Wikimedia Commons.

Mittmedias robotar har lockat 1.000 betalande prenumeranter

Morgonkollen

Under det senaste året har Mittmedias satsning på robotar inte bara sparat tid på redaktionerna – den har också genererat nya prenumeranter till koncernens titlar, skriver Digiday.

Mittmedia satsar stort på robotjournalistiken. I slutet av förra året berättade Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia, att Mittmedia har tre robotar: En som bevakar sport, en som bevakar fastighetsaffärer och en som bevakar nya bolag. Dessutom väntar man på att kunna börja använda en ”breaking news”-robot.

Robotarna gör journalistik som många efterfrågar, men som tidningsredaktionerna inte vill eller kan lägga resurser på.

– Utifrån det perspektivet ger vi kunder ett väldigt relevant innehåll samtidigt som vi kan frigöra resurser för att göra annan typ av journalistik som våra kunder också vill ha, sa Carl-Johan Bergman då.

Nu visar det sig även att robotarna lockar in nya prenumeranter. Enligt Digiday har 1.000 nya prenumeranter lockats att betala för Mittmedias innehåll under det senaste året tack vare robotarna. Mest framgångsrika är artiklar gjorda av den robot som bevakar fastighetsaffärer.

”Varje artikel som en robot skriver når en mindre grupp läsare än snittet, men totalt sett får vi en artikel i paritet med vad som helst som skrivits av våra mest vällästa reportrar”, säger Li LÉstrade, innehållschef på Mittmedia till Digiday.