Annons: Mediedagen 2019
Katarina Ellemark, produktägare sajt, digital produktutveckling Mittmedia.

Mittmedia skruvar på sina personaliserade nyhetsflöden

Fyra månader och en läsarutvärdering senare genomför Mittmedia nu flera förändringar för att utveckla de personaliserade nyhetsflödena ytterligare. "Vi måste titta efter smartare sätt att jobba om vi ska kunna få loss tid att göra bra innehåll", säger Katarina Ellemark, produktägare för Mittmedias nyhetssajter och appar.

Sedan fyra månader tillbaka har alla Mittmedias sajter en automatiserad, personaliserad förstasida för inloggade användare. De tre toppnyheterna väljs fortsatt ut av redaktionen, men vad som i övrigt dyker upp på ettan styrs bland annat av användarens intressen och position. Efter att ha utvärderat hur den personaliserade förstasidan togs emot av publiken tittar nu Mittmedias utvecklingsavdelning på vilka ytterligare förändringar i nyhetsflödena som kan göras.

Katarina Ellemark, produktägare för Mittmedias nyhetssajter och appar, konstaterar att en viktig insikt i utvärderingsarbetet är att Mittmedias läsare har låg tolerans för när det individuella innehållet inte anses relevant.

– När vi började våra tester stod det i vinjetten att de algoritmstyrda artiklarna var baserade på vad användaren tidigare läst. Men det var bara delvis sant, för vissa artiklar lade vi in för att vi ansåg att de borde läsas. Och då reagerade folk direkt genom att höra av sig och ifrågasätta relevansen. Så nu har vi ändrat till ”rekommenderat för dig” och då får vi inte samma reaktioner.

Särskilt tydligt att personaliseringen ibland slagit fel har det på sportsidan, berättar Katarina Ellemark,

– Det är tydligt att det råder en annan logik när det kommer till sportinnehållet. Man kan till exempel vara väldigt intresserad av en division eller ett lag men helt ointresserad av en annat. Och det behöver inte vara laget på orten där man bor i dag, utan det kan vara det lokala laget där man vuxit upp.

Därför har Mittmedia nu kommit fram till att sporten är ett av de intressekluster där det behövs fler undergrupper. I övrigt genomförs ytterligare tre insatser, vilka presenteras närmare på bloggen Medium:

  • Kronologi som komplement – en genväg till ett kronologiskt flöde pekas ut för att komplettera det personaliserade flödet.
  • Personaliserade nyhetsbrev.
  • Bättre metadata på innehållet – algoritmen vässas för lättare att fiska upp rätt innehåll till rätt läsare.

Mittmedia har sedan tidigare identifierat ett direkt samband mellan antalet konsumerade artiklar per aktivt dygn och lojaliteten hos användaren. Mot den bakgrunden hoppas man att ett mer personaliserat flöde ska kunna leda till ett minskat churn-tal, det vill säga att man tappar färre användare.

– Om vi har innehåll som är tillräckligt relevant vet vi att användaren stannar längre.

I dag redaktöras tre artiklar. När kommer allt innehåll att vara automatiserat?

– Det finns inget självändamål i att allt ska vara automatiserat, men jag kan säga så här; Vi sparade oerhört mycket redaktionell energi på att inte bygga allt manuellt. Samtidigt var det ett medvetet beslut att inte automatisera allt eftersom vi vill kunna göra ett visst urval själva.

Kan du se några risker med personalisering av journalistik?

– Vi betraktar personaliseringen som ett verktyg. Och verktyg kan göra saker bättre, men de kan också missbrukas. Därför följer vi utvecklingen vaksamt. Vi måste titta efter smartare sätt att jobba om vi ska kunna få loss tid att göra bra innehåll, avslutar Katarina Ellemark.

Läs också

Så personliga blir Mittmedias sajter (2018-09-25)