Annons: Mediedagen 2019
Jeanette Lindström, vd och ägare av 24 Journalistik.

Mittmedia-affären: Bonnier fick konkurrent på köpet

Med köpet av Mittmedia blir Bonnier delägare i 24Journalistik som konkurrerar på ett dussin lokala marknader.
– Klart att vi är konkurrenter, men jag tycker ändå att vi har hittat vår egen nisch, säger sajternas vd Jeanette Lindström.

Sajten 24Kalmar startades för fem år sedan av Jeanette Lindström och Peter Marklund ur annonsbolaget Lindmark Media. Företaget har expanderat till 15 orter i Småland, Blekinge, Skåne och Halland samt Uppsala och Västerås, men har inte lokala journalister på alla orter.

För två år sedan inleddes ett samarbete med Gefle Dagblad om bevakning och teknisk plattform. Det ledde till att Mittmedia i september 2017 köpte in sig med 31,1 procent i 24Journalistik för 11,5 miljoner kronor och vd Per Bowallius tog plats i styrelsen. Det ger en värdering av 24-gruppen på 37 miljoner kronor, i nivå med hela Mittmedia vid Bonniers köp eller Stampens tidningar vid senaste emissionen.

Det visade sig vara en av Mittmedias sämre affärer. Under det brutna räkenskapsåret 2016/17 gick 24Journalistik med 8 miljoner i förlust och behövde redan i fjol mer pengar. Men i höstas hade Mittmedia inte råd att vara med i någon nyemission. Per Bowallius hoppade av styrelsen och uttalade att aktierna skulle säljas. Så blev det inte, utan aktierna hamnar hos Bonnier.

I höstas sköt de övriga ägarna, Lindmark Media och Kalmarföretaget Nossevo Invest, in friska pengar för att täcka förlusten på 12 miljoner kronor under räkenskapsåret 2017/18. Mittmedias andel späddes då ner till 18 procent.

– Det är en kalkylerad förlust, säger vd Jeanette Lindström. Vi omsatte 25 miljoner kronor under förra räkenskapsåret, men expansionen, nyanställningar och bytet av teknisk plattform har kostat en del.

Använder ni inte Mittmedias plattform längre?

– Nej, den blev inte så bra för oss så vi har byggt ett eget system.

Hur många anställda har ni i dag?

– Vi är 45 anställda. Men nu ska vi dra ner på expansionstakten och noga välja vilka orter vi ska satsa på. Om ett år kanske vi är 50 anställda och finns på 20 orter.

Hur stor förlust blir det i år då?

– I januari gick vi med vinst och ska göra det varje månad i år. Men vi dras med en förlust från i höstas, så det kanske blir någon miljon back.

Har du haft någon kontakt med era nya delägare i Bonnier ännu?

– Nej, inte ännu.

Hur ser du på att ni konkurrerar på några orter, Västerås och Skåne till exempel?

– Klart att vi är konkurrenter, men jag tycker ändå att vi har hittat vår egen nisch.

24-sajterna har fått kritik för att jobba alltför nära sina annonsörer och ofta arbeta med stöld av etablerade konkurrenters nyheter. I Malmö och Helsingborg försöker Sydsvenskan/HD ta betalt för sina nyheter, som då kan hamna hos den lilla gratissajten.

– I början var de väldigt aktiva och aggressiva i sociala medier, säger Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist. Men i dag verkar de inte bemannade så att de kan stjäla särskilt mycket. De känns i alla fall inte som något stort hot.

Leif Holmkvist