Annons: PP Pension
Roland Tipner, vd för Driektpress. Foto: Arkiv.

Direktpress startar ett tiotal nya tidningar

Efter ett starkt 2018 satsar Direktpress på att utöka sina marknadsandelar i Storstockholm – och under hösten ska runt tio nya titlar ges ut i länet. Det betyder också att minst tio nya journalister kommer att anställas, säger Roland Tipner, vd Direktpress.

Direktpress, som delar ut 39 tidningar gratis i folks brevlådor i flera svenska städer, förbättrade sitt resultat ”rejält” under 2018, jämfört med året innan. Det säger bolagets vd Roland Tipner, som inte vill gå in på exakta siffror innan årsbokslutet kommunicerats officiellt.

Den positiva trenden för 2018 har också fortsatt under januari 2019. Det har fått bolaget att bestämma sig för att satsa rejält på Stockholm med omnejd. Under hösten kommer man starta ett tiotal nya titlar som kommer täcka bland annat Salem och Lidingö.

– Det är en del i vår långsiktiga plan för Storstockholm. Vi vill täcka hela Stockholms län, säger Roland Tipner.

För att kunna driva de nya tidningarna kommer också reportrar och fotografer att behöva anställas. Det handlar om minst ett tiotal nya tjänster, säger Roland Tipner.

– Vi behöver vara fler för att kunna fortsätta göra bra tidningar. Det behövs minst en, i en del fall två, anställda journalister per titel, säger han.

Men även om det går bra för Direktpress känner bolaget av konkurrensen från andra. Roland Tipner beskriver det som att det är många som är med och delar på ”reklamkakan”. Satsningen på nya titlar är ett led i att stärka bolagets position i den konkurrensen.

– Det gäller att hela tiden vara på tå och utveckla produkterna. Vi vill serva våra kunder bättre. Vi utgår alltid från deras behov och önskemål, säger han.

Facebook och Google har den senaste tiden tagit en allt större del av den reklamkaka som Direktpress, och många andra, lever av och slåss om. Men Roland Tipner ser tendenser till att trenden börjat vända.

– Vi stöter på butiker och detaljister som lägger en del av sina investeringar i exempelvis Facebook. Men det känns som att man börjat följa upp vad det ger för resultat i försäljningen. Vårt intryck är att många då vänder tillbaka till räckviddsmedia. Man är inte så imponerad av att 137 personer gillat något eller att 58 personer delat något, om det inte ger resultat i kassan, säger Roland Tipner.

Han framhäver också att det krävs mer kunskap om digitalannonsering än vad många tidigare trott.

– Många inser att digitalt kan vara ett bra komplement men att man måste veta mycket mer om det än vad man trott. Då tycker vi att vi erbjuder ett enklare sätt att annonsera, säger Roland Tipner.