The Correspondent under marknadsföringen av deras grästrotsfinanseringskampanj. Foto: Press.

De Correspondent samlade in 21 miljoner via crowdfunding

Den nederländska sajten De Correspondent, som vill rapportera om sådant som inte är nyheter, lanseras på engelska efter en rekordinsamling.

Nyheterna är för sensationella och negativa och gör läsarna rädda – vilket öppnar för populism. Därför är de värre än de falska nyheterna. Det menar den nederländska journalisten Rob Wijnberg, rapporterar den norska branschtidningen Journalisten.no.

Sedan 2013 driver han De Correspondent i Nederländerna. Sajtens syfte är att inte rapportera om ”breaking news” utan i stället gå på djupet i sådana frågor som sker varje dag och som påverkar hur samhället ser ut. De har en regel för sina artiklar: De rapporterar inte om ett problem utan att kunna presentera en lösning.

Nu planerar sajten att bli global – och efter en gräsrotsfinansieringskampanj har man samlat in 2,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 21 miljoner svenska kronor. Pengarna kommer från personer i över 130 länder, vilket gör den till den största grästrotsfinansieringskampanjen någonsin, rent geografiskt, skriver Journalisten.no.

Pengarna kommer att räcka för att driva sajten under det första året. Därefter ska publikationen finansieras genom en medlemsskapsmodell. Varken sajten i Nederländerna eller den globala har några annonsintäkter.

”De Correpsondent är världens mest framgångsrika medlemsfinansierade sajt. De har 60.000 medlemmar som betalar 70 euro var för att de tror på den typ av journalistik som sajten gör. Ingen reklam, inga storföretag, inga miljardärer, inga clickbaits, ingen kartläggning av dina vanor på internet, ingen 24-timmars nyhetscykel”, sa Jay Rosen, som är ambassadör för sajten i USA när han besökte talkshowen The Daily Show under insamlingskampanjen.

Läs mer på Medievärlden Premium

Strategier för att öka läsarnas lojalitet (2016-01-19)

Den digitala läsarrelationen (2017-11-09)