Annons: Mediedagen 2019
Bland de nominerade finns VXO-Magazinet, VXO Weekend.

Nu släpps andra omgången med nomineringar till Årets Gratistidning

Nu presenteras den andra delen av de nominerade i Årets Gratistidning. Här är de som kan vinna i kategorierna Årets effektivaste kampanj, Årets kunderövring och Årets initiativ:

I början av veckan rapporterade Medievärlden om de nominerade i fem kategorier. I dag släpps de nominerade i ytterligare tre kategorier. Prisutdelningen sker den 29 mars då både gratistidningarnas branschdag och galan Årets Gratistidning hålls på Berns i Stockholm.

 

Här är de nominerade i kategorin Årets effektivaste kampanj

Mitt i, Länsförsäkringar
. Ansvariga: Carl Berglund

”För Länsförsäkringar etablerades konceptet: Din lokala expert.  En expertspalt presenterad på Mitt i:s temasidor för bostad, motor och hälsa. Spalten fokuserar på skadeförebyggande åtgärder och/eller relevanta tips och råd som naturligt anknyter till de redaktionella ämnen och artiklar som presenteras i temat. Ett klockrent exempel på hur annonsfinansierat innehåll adderar relevant nytta till läsaren i en redaktionell kontext”

Kristianstadsjournalen, 
ICA Maxi. Ansvarig: Marie Wramås, grafiker

”I April presenterades en idé till uppslags-annonsering för ICA MAXI i Kristianstad. 
Uppslaget fokuserar inte på butikens traditionella marknadsföring av vara/pris. Det visar bredden och specialsortiment varvat med bilder på avdelningar och personal, matrecept mm. Och har bidragit till markant ökad försäljning av det dyrare specialsortimentet och kundens kännedom om butikens bredd”

Bjäreliv, 
Valet 2018. Ansvariga: Projektledare: Joakim Ormsmarck Grafiker: Fredrik Strandberg

”Inför valet 2018 tog tidningen ur ett demokratiskt perspektiv ett initiativ för att lyfta valdeltagandet från katastrofala 63% i senaste valet. Kampanjen ”Gör DITT val 9 september” resulterade i ett historiskt högt valdeltagande på 86,65 procent”

 

Här är de nominerade i kategorin Årets ”kunderövring”

Sollefteåbladet
, Sollefteå Kommun. Ansvarig: Sandra Molitor Sjöberg



”Med hjälp av svårslagna argument fick tidningen Sollefteå kommun att flytta sitt nyhetsbrev till företagare till Sollefteåbladet, en erövring som både gynnar tidningen, våra läsare och kommunen syfte – i detta fall ett förbättrat företagsklimat.”

Tidningen 7an, 
O-ringen. 

Ansvarig: Ulf Eklund och Johannes Jonsson Grafiker: Kamilla Åhlander



”Tre år innan O-ringen skulle gå av stapeln i Örnsköldsvik kontaktade Tidningen 7 tävlingsarrangören. Framförhållningen gav resultat och 2018 kunde en informationsspäckad tidning delas ut till O-ringens tävlande. En bra inkomstkälla som skulle gått tidningen förbi om de inte varit alerta och framåtblickande.”

Mitt i. 
Intersport

Ansvarig: Carina Björklund


”Då räckvidden alltid varit en kritisk faktor för dem var även det den största utmaningen i lokal annonsering. Hösten 2017 testade de av flertalet lokala medier och under 2018 blev Mitt i Intersports förstahandsval för all lokal print-annonsering. Därmed erövrade Mitti en stor andel från dagspress som resulterade i 32 annonsveckor under hela 2018.”

Här är de nominerade i kategorin Årets initiativ

Mitt i, Min lokala hjälte och MIO. Ansvarig: Linda Norrbin

”Mio blev huvudpartner i samband med lanseringen av Min lokala hjälte. I detta skräddarsydda partnerskap adderades även kommersiella artiklar vars fokus är storytelling på lokal nivå och som kombinerar varumärkesbyggande med utbudsannonsering och employer branding. Med detta samarbete hittade Mitti nya intäkter i ett mycket synligt projekt där både läsare och annonsörer kände stort engagemang.”

VXO-Magazinet, VXO Weekend. Ansvarig: Daniel Rydström

”En månadsbilaga i Magazinet. Den är såld på abonnemang och annonsörerna har tecknat upp sig för att vara med i tio nummer. I paketen ingår annonser i samtliga nummer, men annonsörer får också vara med på plocksidor. En gång under tidsperioden erbjuds även native om deras verksamhet. Intäkten för hela projektet är cirka en miljon kronor”

Skärholmen Direkt, 
Skärholmsandan. Ansvarig: Petter Beckman

”Ett intressant och unikt exempel på hur en lokaltidning kan ta på sig ledartröjan som samlande kraft och mobilisera goda krafter för att stärka framtidstron och utvecklingspotentialen i sitt område, och samtidigt stärka sitt eget varumärke”

 

De nominerade till Årets gratistidning

Del I