Annons: Fojo
Stefan Lundell. Foto: Johanna Ekström

Breakit drar ned på poddandet

Breakit Daily görs om till en veckopodd, med start i dag. "Det blir i princip lika många annonsörer på en veckopodd", säger Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef på Breakit.

I maj förra året tog Breakit in 8 miljoner svenska kronor i en nyemission. Delar av pengarna skulle användas till att lansera ”den största journalistiska satsningen sedan starten”, en daglig poddcast. Podden, Breakit Daily, lanserades i september – men nu slutar den komma ut varje dag.

Från och med i dag kommer podden enbart ut på fredagar. I stället för de sju minuter långa avsnitten som kom fyra gånger i veckan blir det ett längre avsnitt i veckan.

– Vi har gjort en ”pivot” som det heter i start up-branschen, säger Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef på Breakit. 

Det finns två anledningar till att man nu väljer att göra om podden, säger Stefan Lundell.

Dels har man gjort en läsarundersökning som pekade mot att den dagliga podden inte var odelat hyllad hos målgruppen.

– Vi fick lite blandad respons. Ungefär hälften tyckte det var bra med en daglig podd och hälften tyckte det skulle vara bättre med en podd som var lite mer som ett veckomagasin. Vi har märkt att det som vi tidigare kallade ”fredagsspaning” har haft bra lyssning, säger han.

Dels handlar det om annonsförsäljningen.

– Med en daglig podd kan man bara ha en sponsor per avsnitt för att det ska bli en bra upplevelse för lyssnaren. Det betyder att vi hade fyra sponsorfönster i veckan. Med veckopodden har vi tre sponsorfönster, och då det inte är alltid man säljer alla annonsplatser så blir det i princip lika många annonser. Det är mycket dyrare att producera en daglig podd än en veckopodd.

Stefan Lundell säger att podden varit en framgång. Bland annat har man dubblat antalet lyssnare under den tid som man gett ut den. Man har gått från cirka 2-3.000 lyssnare till 5-6.000 lyssningar per dag. Men ekonomiskt har det inte varit en vinstaffär.

– Det har gått okej ekonomiskt – den har nästan gått runt. Det är rätt bra med tanke på att det är en stor satsning. Vi har lagt ungefär en och en halv heltidstjänst på det här, och det är mycket i vår lilla värld. Men när vi lade ihop responsen från lyssnarna med den kommersiella potentialen för en veckopodd så landade vi i veckopoddsformatet, säger han.

När Breakit lanserade sin podd sa Stefan Lundell till Medievärlden att det inte fanns någon annan liknande podd i Sverige. Därefter har Aftonbladet, Omni och Di startat dagliga poddar. Stefan Lundell tycker dock inte att det har ändrat läget för deras podd.

– Jag tycker inte det. De andra poddarna är mer nyhetsuppdateringar. Vi har mer ambitionen att kommentera och kolla framåt. Det är svårt att veta exakt, men min känsla är inte att de konkurrerat ut oss, säger han.