Annons: Mediedagen 2019
Foto: Janne Næss.

Amanda Lind om momssänkningen: ”En rimlig ordning”

Det har varit helt orimligt att samma produkt beskattas på två olika sätt, säger kulturminister Amanda Lind. Dagens aviserade sänkning av digitalmomsen kostar 400 miljoner kronor, men exakt hur det ska finansieras är inte klart i nuläget.

Det var en enig regering som i dag beslutade att momsen på digitala tidningar skulle sänkas, det berättar kulturminister Amanda Lind för Medievärlden.

– Nu får vi till en rimlig ordning. Det har varit helt orimligt att samma produkt beskattas på två olika sätt beroende på om den varit i digital- eller pappersform. Det här är en väldigt efterlängtad förändring och det kommer bli en positiv förändring för journalistiken och medierna i hela landet.

Under förra mandatperioden arbetade representanter från regeringen på EU-nivå för att möjliggöra att medlemsländerna sänker skatten på digitala tidningar. I november gick det igenom, och sedan dess har arbetet i Sverige pågått.

– Vi har varit fullt fokuserade på att få igenom det här, säger Amanda Lind.

Prislappen för reformen är på 400 miljoner kronor i uteblivna skatteintäkter. Finansieringen är dock inte klar i dagsläget.

– Den är inte en del i den lagrådsremiss som vi klubbat i dag. Vi kommer såklart att ha finansieringen – men vi får återkomma till exakt hur det ska lösas, säger hon.

Kan man säga redan nu om det är något annat som kommer få stryka på foten för att finansiera det här?

– Det förutsätter jag att det inte är.

När Medievärlden intervjuade Amanda Lind förra veckan kunde hon inte svara på frågan om landets publicister kunde räkna in en sänkt digitalmoms. Men dagens besked ändrar på det.

– Nu tycker jag att man kan göra det, säger hon.

I januariavtalet står det att regeringen, C och L är överens om att även stärka det nya mediestödet. Men några sådana reformer är inte klara i dagsläget.

– Vi får återkomma med budgetpresentationen senare, säger Amanda Lind.