Annons: Årets dagstidning 2019
Bodil Ericsson Torp, vd Aller media

Aller media gör sig av med korsordstidningarna

Aller media säljer sina tio korsordstitlar till den holländska mediejätten Keesing Media Group. Affären ska, enligt Medievärldens beräkningar, vara i 100-miljonersklassen. "Jag kommenterar aldrig en köpeskilling. Men jag är mycket nöjd med affären", säger vd Bodil Ericsson Torp.

Aller media fortsätter rensa i tidskriftsrabatten och inrikta sina titlar mot en kvinnlig målgrupp. För två år sedan såldes tre jakt- och fisketidningar till Svenska Media Docu och i fjol såldes Café till Egmont.

I morse informerades personalen om att Aller medias tio korsors- och sudokutitlar sålts till Keesing Media, som har omkring 800 korsors- och pysseltidskrifter i ett dussin europeiska länder. Sju av de elva anställda på Aller medias korsordstidningar erbjuds följa med till köparen, fyra får stanna på förlaget.

– Vi fortsätter renodla vår varumärkesportfölj för att öka våra digitala investeringar, förklarar Bodil Ericsson Torp. Men vi kommer även i fortsättningen att ha korsord i våra familjetidningar, säger vd Bodil Ericsson Torp.

Korsord har en hängiven köparkrets, men upplagorna faller i konkurrens med ord- och sifferlekar i mobilen. Aller media säljer omkring två miljoner korsordstidningar per år. Korsord är en lönsam nisch som gett förlaget 10-15 miljoner kronor på sista raden.

När Keesing Media i fjol köpte Bonniers korsordstidningar betalade holländarna omkring sju gånger rörelseresultatet. Det skulle betyda att Aller media kan få omkring 100 miljoner kronor för sina korsordstitlar.

– Jag kommenterar aldrig en köpeskilling. Men jag är mycket nöjd med affären, säger Bodil Ericsson Torp.

Efter försäljningen har Aller Media 23 titlar i print. Keesing Media Group, som har en samlad årsupplaga kring 100 miljoner tidningar, startade som familjeföretag för över 100 år sedan, såldes 2006 till Telegraaf Media Groep, som för två år sedan sålde 70 procent av aktierna till riskkapitalbolaget Ergon Capital. Koncernen har 350 anställda och omsätter 1,6 miljarder kronor.

 

Leif Holmkvist