Annons: Mediedagen 2019
Thomas Nygren har studerat ungas källkritik på nätet. Foto: Privat

Unga kan inte skilja nyheter från reklam

88 procent av unga i en studie kunde inte skilja på reklamen och det redaktionella innehållet på en av Sveriges största nyhetssajter. Det är en av slutsatserna i en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nordicom Review. "Medierna behöver vara medvetna om att även när det är utmärkt kan det vara svårt för människor att skilja nyheter från reklam", säger Thomas Nygren, som gjort studien.

Svenska ungdomar är dåliga på att skilja nyheter från reklam eller falska nyheter. Speciellt dåliga är de som anser sig själva vara duktiga på just det, visar en studie ledd av Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nordicom Review,

– Den här studien visar att det verkligen är svårt för människor att navigera bland mindre trovärdiga nyheter. Vi har tidigare gjort studier om vad ungdomar läser och delar. Där kan man se att de är bra på att hitta nyheter och dela med sig av nyheter som är trovärdiga. När vi nu testar hur bra de är på att granska nyheter ser vi att de kan ha väldigt svårt att värdera hårt vinklade och falska nyheter, säger Thomas Nygren.

De unga som deltog i studien, och som ansåg sig själva vara bra på att skilja på falska nyheter och reklam respektive trovärdiga uppgifter var de som presterade sämst. I stället var det de som hade en mer ödmjuk inställning som bättre kunde skilja på falska och sanna uppgifter.

– De som uppskattar att ta del av andras information och kunskap är bättre på att identifiera falska nyheter. Den andra gruppen anser att de vet bäst själv, säger Thomas Nygren.

Han poängterar vidare att studiens resultat visar på behovet av att det finns tillgång till nyheter skrivna av kunniga journalister som haft god tid på sig att kontrollera fakta.

– Många läsare överskattar sin förmåga att vara källkritiska, och då är det väldigt viktigt att det finns en tillgång till nyheter med bra kvalité.

Hela 88 procent av ungdomarna i studien kunde inte skilja på annonser och nyheter i en av Sveriges största tidningar.

Är det ungdomarnas fel, eller är tidningarna för dåliga på att märka ut annonser?

– Vi vet inte var felet ligger. Men även när annonserna är utmärkta är det lätt att ta fel – så det handlar inte om att det inte är utmärkt, säger han och fortsätter:

– Är annonsen utformad på ett sätt så att det ser ut som journalistiskt material så tar folk fel. Det är en viktig skillnad för läsaren att veta att det här är information som till för att sakligt informera mig eller det här är information som är gjord för att sälja mig någonting.

Därför menar Thomas Nygren att tidningar behöver vara tänka mer på detta.

– Det som medierna behöver vara medvetna om är att även när det är utmärkt kan det vara svårt för människor att skilja nyheter från reklam. Man kan inte ta för givet att folk ska förstå bara för att man själv anser att det är tydligt.

I förlängningen kan bristen i färdigheten att identifiera avsändare få större konsekvenser än att man köper en vara som man inte tänkt.

– Om vi tänker att det är någon som vill påföra mig en åsikt, att det är en propagandamaskin som står bakom artikeln, då inser vi att det är svårt att lösa det.