Annons: Årets dagstidning 2019

Störtras för pressens reklamintäkter

MEDIEBYRÅBAROMETERN

Jämfört med december förra året har annonseringen i dagspressen på landsorten rasat med 35,9 procent, och i storstadspressen med 29 procent. Samtidigt mer än dubbleras annonserna i radio.

Annonsmarknaden i medierna är stekhet. Men trenden spiller inte över till pressen. För samtidigt som investeringarna, via mediebyråerna, i exempelvis radio ökat med 58,9 procent i december jämfört med samma månad för ett år sedan, 2017 års decembermånad var dock svag, har annonseringen i pressen minskat drastiskt. Kvällspressen är den största förloraren, där minskar investeringarna med 37,8 procent. Hos landsortspressen minskar annonseringen med 35,9 procent och dagspressen i storstäderna minskar de med 29,9 procent. Det visar Mediebyråbarometern, som sammanställer reklaminvesteringar som förmedlas via mediebyråerna.

”Uppgången i december är bred och i princip alla medier ökade sin omsättning. Undantaget är de tryckta medierna som i december föll kraftigare än någon annan månad; resultatet i december är en negativ tillväxt om hela 31 procent, motsvarande 56,5 miljoner kronor. Dessutom ser förflyttningen till rörliga och digitala kanaler ut att återigen accelerera”, säger Jochum Forsell, vice vd på Mediebyrån IUM.

Även totalt sett över 2018 backar pressens annonsintäkter. Landsortspressen har backat 10,2 procent jämfört med 2017, storstadspressen med 15,7 procent och kvällspressen 11,3 procent. Totalt sett har dock medieinvesteringarna ökat med 6,2 procent.