Annons: Fojo
Patrik Törner, en av grundarna och ansvarig utgivare för Uppsala nya gratistidningar. Foto: Privat.

Startar två nya gratistidningar

Uppsala får två nya magasin med superlokalt innehåll. Ägarnas kalkyl visar att de ska gå med vinst redan i vår. "Det går inte att göra som man gjorde för 100 år sedan, eller ens för tio år sedan", säger medgrundaren Patrik Törner.

Patrik Törner och Johan Lindberg startar två nya gratismagasin som ska levereras hem till boende i Uppsala via det gemensamma bolaget Rullgrus Media. Magasinen kommer att vara vad de själva kallar ”superlokala”. Ett handlar om stadens södra delar och ett om de norra delarna och de ska komma ut en gång i månaden.

– Vi tycker att det saknas något sånt här. Det finns gratistidningar och en prenumererad dagstidning i Uppsala, men det finns inte något som är superlokalt. Jag tror att om man bor i ett visst område vill man läsa om vad som händer där och är då inte så intresserad av vad som händer någon annanstans i Uppsala om det inte är något som påverkar en direkt, säger Patrik Törner, som är ansvarig utgivare för tidningen.

Det är inte bara läsarna som är tänkta att intresseras av det superlokala innehållet. Även mindre annonsörer som har sina kunder främst i en viss del av Uppsala ska lockas av uppdelningen i två tidningar.

– Det finns många företag som primärt har sina kunder i närområdet. Då kanske man annonserar själv via sociala medier eller så. Men man annonserar inte i print för man skulle få betala för mycket för vad man får. Där kan vi i stället erbjuda bättre lokala annonser, säger Patrik Törner.

Det kommer också vara möjligt att annonsera i båda tidningarna, då vissa sidor kommer att vara identiska.

Den ena av de två tidningarna, den för stadens södra sida, har kommit med fyra nummer under hösten 2018. Det var tänkt som ett test för att se om idén höll.

– Den tidningen togs emot väldigt väl av både läsare och annonsörer. När vi utvärderade den i höstas kände vi att det här funkar. Det har gått över förväntan, säger Patrik Törner.

Vad krävs för att affären ska gå runt?

– Både UNT och Uppsalatidningen är stora organisationer, och det finns fördelar med det – men det finns också nackdelar. Vi är ett litet företag, vilket gör att allt kan göras mer kostnadseffektivt. Vår kalkyl är att vi ska tjäna pengar redan nu under våren, säger han.

Tidningarna startar samtidigt som många medier har svårt att få sin affär att gå ihop. Men Patrik Törner tror inte att tidningens dagar är räknade.

– Vi tror att man fortfarande kan tjäna pengar på tidningar. Men man får tänka till ett varv till – det går inte att göra som man gjorde för 100 år sedan, eller ens för tio år sedan. Man får tänka lite nytt och vi tror att nischade magasin och superlokala magasin där man är nära annonsörerna och läsarna går bra.

Tidningen kommer produceras av en redaktör på heltid, en redigerar på cirka 75 procent och resten är frilansmaterial, säger Partik Törner.

Materialet i magasinen ska vara tidlöst men med nyheter, säger Partik Törner.

– Vi vill att tidningen ska leva i två-tre veckor per nummer. Vi kommer att hitta riktiga lokala nyheter. Vi skriver om sådant som händer lokalt och man får sånt som berör en. Målet är att det man läser i våra tidningar ska man inte kunna ha läst om på nätet eller i någon annan tidning.