Anna-Clara Welander leder den nya enheten som är en sammanslagning av Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle.

Sex layoutare får gå när Bonnier skär ned

Sex layoutare har fått sluta i samband med att Bonnier bildar en stor layoutgrupp som blir gemensam för den nya magasinenheten och Bonnier Business Media.​ "Förstås ett sätt att spara pengar", säger en av de uppsagda.

Medievärlden har i flera omgångar under 2018 skrivit om nedskärningar på Bonniers magasinföretag. Totalt varslades ett hundratal i fjol. Först ett femtiotal före sommaren och sedan ytterligare ett femtiotal efter att det stod klart att Bonnier Magazines & Brands (BMB) och Expressens magasinavdelning Bonnier News Lifestyle går samman. Som en konsekvens av ihopslagningen, vilken skedde vid årsskiftet, har Bonnier också beslutat att samla redigeringen i en stor layoutgrupp.

– Resultatet av förhandlingarna med klubbarna, kring det senaste varslet är avslutade, och totalt har 40 personer slutat. Av dem är sex stycken layoutare, säger Anna-Clara Welander, som leder den sammanslagna magasinsenheten.

En tidigare Bonnier-anställd, som fått lämna i samband med omorganiseringen, tog emot beskedet med bestörtning – och är besviken över bristen på information:

– Jag önskar att jag hade fått veta mer. Hur många drabbas? Vilka fler än jag? Vad händer nu? Det lilla jag känner till om den här omorganiseringen har jag inte fått höra av arbetsgivaren utan tagit reda på på andra sätt.

Den nya, stora layoutgruppen kommer att bestå av ett trettiotal personer. Dessa ska rita alla tidningar och magasin inom BMB, Lifestyle och Bonnier Business Media, där bland annat Medievärlden ingår. Arbetet drar igång nu på måndag den 14 januari. Inledningsvis sitter layoutarna dock på olika adresser. Den fysiska sammanslagningen sker först när BMB flyttar in till Bonnier News i Marieberg i vår.

Den tidigare anställda ser risker med den nya organisationen.

– Branschen är hårt ansatt och detta är förstås ett sätt att spara pengar. Och visst, det kan fungera bra. Men risken är att layoutarna, när de inte sitter ihop med redaktionen, kommer längre ifrån snacket och kärnan i det som faktiskt är tidningen.

Enligt Anna-Clara Welander görs omorganiseringen av layouten för att Bonnier ska klara den digitala transformationen.

– Syftet med layoutdesken är att jobba mer effektivt, utan att tumma på kvaliteten i magasinen. Vi har jobbat framgångsrikt så här i flera år på Bonnier News Lifestyle och nu kommer Bonnier Magazines & Brands layoutare att samarbeta i desken tillsammans med Lifestyles layoutare. Här kommer vi också layouta flera av BBM:s titlar, exempelvis Dagens Medicin, Veckans Affärer och så vidare.

Hur ser ni att detta kommer att påverka layoutarbetet?

– Det kommer bli så att en layoutare som jobbar på BMB kommer kunna layouta fler varumärken än det enskilda som man i dag är dedikerad till, exempelvis att man kan formen både för Lantliv och Sköna Hem, att man i gruppen hjälps åt mer och till exempel täcker upp för varandra om någon är sjuk. Modellen bygger på att det finns en gemensam planering av all produktion, och tydliga processer och roller, säger Anna-Clara Welander.

Läs också

Bonnier samlar magasinverksamheten (2018-09-24)