Annons: Mediedagen 2019
Buzzfeeds vd Jonah Peretti. Foto: Wikimedia och press.

Så tänker Buzzfeed bli lönsamma efter ”slakten”

Morgonkollen

15 procent av de anställda fick gå från Buzzfeed i vad som av personalen kallats "en slakt". Nu pekar bolagets vd Jonah Peretti ut vägen framåt för personalen i ett internt brev, skriver Digiday.

Det är tuffa tider för digitala nyhetssajter som lever på reklamintäkter. I Sverige har det setts i exempelvis Kits omläggning mot att bli mer av en contentbyrå. Men i USA har minskade reklamintäkter, som lett till en minskad vilja för investerare att skjuta till riskkapital, fått betydligt mer dramatiska följder. Som Medievärlden tidigare rapporterat har Buzzfeed beslutat att säga upp 15 procent av personalstyrkan, och Verizon, som ger ut Huffington Post, säger upp 7 procent av personalen.

Buzzfeed nådde under förra året sitt mål på en omsättning motsvarande 300 miljoner dollar, men då utgifterna blev högre än förväntat räckte det inte för att bolaget ska vara lönsamt.

I ett internt mejl till personalen pekar nu Buzzfeeds vd Jonah Peretti ut en väg framåt för mediebolaget. Han presenterar en stor omorganisation som ska minska kostnaderna rejält men också möjliggöra satsningar framöver, skriver Digiday.

Flertalet olika områden kommer att slås ihop till en contentgrupp. Det blir mindre centrala resurser till sajtens internationella korrespondenter och deras produktioner kommer fokusera på att sälja program till andra plattformar.

”Vi omstrukturerar för att minska kostnader och garantera vår framtid. men vi har gjort det på ett sätt så att vi kan arbeta mer effektivt och fortsätta leverera till vår publik och växa”, skriver vd Jonah Peretti.