Annons: Fojo
Thomas Nilsen, chefredaktör för Barents Observer. Foto: Atle Staalesen/Barents Observer.

Rysslands krav: Avpublicera inom 24 timmar eller bli blockerade

Den lilla norska nyhetssajten Barents Observer har fått ett brev från ryska myndigheter där de kräver att en artikel avpubliceras – annars kommer sajten blockeras. Men chefredaktören Thomas Nilsen vägrar.

Nyhetssajten Barents Observer, som bevakar Barentsregionen, har hamnat i en konflikt med ryska myndigheter. Det statliga ryska organet Roskomnadzor som ansvarar för tillsyn av medier har skickat dem ett brev, som Medievärlden tagit del av, i vilket myndigheten kräver att en artikel avpubliceras. Om inte kommer Barents Observer att blockeras för ryska internetanvändare.

Det som fått myndigheterna att reagera är en intervju med en samisk homosexuell man om hans resa från psykisk ohälsa till välmående som översatts till ryska och publicerats i Barents Observer. Texten var från början publicerad på svenska i Arjeplognytt, som efter hoten från ryska myndigheter valt att även publicera den ryska översättningen.

Det är uppgifter om självmord i texten som anses utgör ett brott mot rysk lag, vilket anges som anledning till att artikeln ska tas bort eller sajten blockeras.

Barents Observers chefredaktör Thomas Nilsen säger att det är svårt att spekulera i anledningar till varför Ryssland reagerar på en text som publiceras på en liten nyhetssajt i ett annat land.

– Men vi tror att om det inte hade varit den här artikeln hade det varit någon annan artikel som de hade velat  blockera. Vi vet att den ryska säkerhetstjänsten FSB försökt stoppa vår tidning tidigare, säger han.

Men någon avpublicering är det inte tal om.

– Vi menar att den här artikeln är väldigt viktig och har stort allmänintresse även bland våra rysktalande läsare. Så vi kommer inte att ta bort den. Den är publicerad och den får vara kvar, säger Thomas Nilsen.

Händelsen har fått stor uppmärksamhet i Ryssland. Bland annat har nyhetsbyrån Interfax skrivit om nyheten och oppositionsledare Alexey Navalny har twittrat om den.

”Ryska skattebetalare betalar löner till anställda på Roskomnadzor för att hålla reda på norska sajter och kräva att de ska ta bort artiklar. Vårt land är rikt”, skriver han

Uppmärksamheten har gett mycket trafik till Barens Observers sajt, säger Thomas Nilsen.

– Vi har flera gånger högre trafik än vad vi brukar ha från Ryssland en torsdag, säger han.

Eftersom sajten inte kommer avpublicera artikeln är det i skrivande stund oklart vad som kommer ske. Klockan 13.20 på torsdagen hade sajten ännu inte blockerats.

– Vi har god dialog med ryska jurister som tittar på saken. Den stora frågan, rent juridiskt, är om ryska myndigheter har rätt att blockera utländska nättidningar. Där finns det väldigt få prejudikat, säger Thomas Nilsen och lägger till:

– Vi är en liten tidning och har små resurser. Vi vet inte om vi har resurser att driva en rättsprocess i Ryssland, avslutar han.