Annons: Årets dagstidning 2019
Marie Erlandsson, marknadsområdeschef på Gota Media om mediehusets nya undersökning Foto:Press

Ny undersökning: Det får unga att prenumerera

Det är inte av intresse för det lokala sportlaget eller kommunfullmäktige som 20-nånting-åringar tecknar en lokaltidningsprenumeration. Det är snarare en aktivistisk handling, visar en ny undersökning som Gota Media gjort bland sina unga prenumeranter.

Efter att Gota Media lanserat nya nyhetsappar och en surfprenumeration för 99 kronor i månaden märkte de en stor tillströmning av läsare mellan 24 och 40 år.

– Jag har varit i mediebranschen i snart 20 år, och vi har gjort flera olika satsningar men jag har aldrig sett den typen av effekt. Att man på ett halvår ser en sådan markant skillnad i ålder, säger Marie Erlandsson, marknadsområdeschef på Gota Media.

Därför valde koncernen att anlita ett extern bolag som genomförde djupintervjuer med personer i åldersgruppen.

– Vi ville förstå dem bättre och ta reda på varför de vill prenumerera. Sen ville vi se om vi kan hitta ännu fler i den åldern som vill prenumerera, säger Marie Erlandsson.

Varför hade då de unga personerna valt att teckna en prenumeration? Studien visade att många valt att prenumerera som en aktivistisk handling.

– De är oerhört medvetna om sin mediekonsumtion och de gör oerhört medvetna val om sin mediekonsumtion. Det är en samhällsengagerad grupp och de använder ord som; mitt lokalsamhälle, mitt community och så vidare. Att prenumerera på en lokal dagstidning är ett ”statement” på sitt engagemang, säger Marie Erlandsson.

En annan slutsats som Marie Erlandsson drar av undersökningen är att alla tillfrågade pratade mycket om källkritik.

– Den gruppen som prenumererar svarade att ”källkritik är viktigt för mig, därför prenumererar jag”. Den som inte prenumererade sade snarare att ”jag tar reda på fyra artiklar om samma händelse och litar inte enbart på en källa”, säger hon.

De nya kunskaperna om målgruppen kommer användas av Gota Media i deras marknadsföring. Gota Media är stiftelseägda med fokus på god publicistisk, vilket Marie Erlandsson tror är positivt för bolaget och något som bör hållas fram.

– Vi kanske ska bli bättre på att berätta om varför vi finns och behövs ute i våra städer. En del verkar ha snappat upp det men det är klart att det finns fler som kanske inte är lika medvetna om vår mission, säger hon.