Johanna Hejdenberg, ordförande för SJF:s Mittmediaklubb. Foto: Joanna Wågström

Mittmedia vänder på varje krona

Ingen frukt och inga blommor på redaktionerna – det är några av besparingarna på golvet hos Mittmedia. Samtidigt sprids en oro bland de anställda för vad som händer om det inte blir någon affär.

Det ekonomiska läget på Mittmedia är ansträngt. Enligt Medievärldens källor är bolaget på obestånd och kan komma att ha svårt att betala ut löner framöver. De uppgifterna har dock tillbakavisats av bolagets ledning.

Men Mittmedia har infört rejäla åtstramningar på redaktionerna för att försöka minska utgifterna, vilket Journalisten var först med att berätta.

– Vi har en dålig ekonomi och det är ett svårt läge. Nu handlar det om att vi ska spara i vardagen, och att även de små kostnaderna räknas, säger Johanna Hejdenberg, ordförande för SJF:s Mittmediaklubb.

Bland annat har man dragit in fruktkorgarna på redaktionerna, vilket ska leda till en besparing om 450.000 kronor per år, enligt Johanna Hejdenberg.

– Dessutom reser vi inte i onödan längre. Mittmedia är ett vidsträckt företag, men man ska inte längre resa eller övernatta i onödan.

Det har skapat vissa problem då det finns redaktioner på många olika orter inom koncernen, enligt Johanna Hejdenberg.

– Man har nyhetschefer som ska är det för flera orter. Där märker såklart medarbetarna av att chefen – som en följd av de här restriktionerna – inte är på plats på redaktionerna lika mycket.

En av de mer överraskande besparingsåtgärderna är att man kunnat spara in 180.000 kronor på att sluta ha inhyrning och skötsel av gröna växter på redaktionerna, säger Johanna Hejdenberg.

– Visst, det är bra för både trivseln och syret på arbetsplatsen, men att man inte förrän i höstas kom på att man kunde spara in på den utgiften – det känns lite “jaha, har ni inte gjort det än”, säger hon.

Enligt rykten ska det ha kommit påbud uppifrån om att de anställda ska skriva på båda sidorna i blocken för att spara pengar. Riktigt så illa är det inte, enligt Johanna Hejdenberg.

– Det stämmer inte att det skulle gått ut något sånt. Det kanske är vad nån fått höra av nån chef någon gång – men det är inget allmänt påbud, säger hon.

Johanna Hejdenberg säger att det är nödvändigt att Mittmedia sparar pengar, och att facket inte för någon konflikt kring besparingarna.

– Det är klart att gratis frukt också ger något. Man får lite mer energi, man får C-vitamin, man kanske håller sig friskare, då tycker man kanske att det är lite torftigt att företaget inte ens kan stå för det. Samtidigt är det ett väldigt vårt ekonomiskt läge så vi har förståelse för att de måste spara, säger hon.

Har det påverkat personalen på något sätt?
– Det har väckt en del oro: Hur dålig är ekonomin egentligen? Sedan kan det vara praktiska saker som att man har en trasig mobilskärm längre än vad man annars hade gjort.

Nu går de anställda på Mittmedia i väntans tider. Blir det en affär och vad händer annars? Och hur illa ställt är det egentligen för företaget – egentligen?

– I fackklubben har vi ett litet informationsövertag och får lite mer information än vad medarbetarna i stort får. Vi kan ha förståelse för att det här tar sin tid och att man inte kan berätta allt, men jag tror att medarbetarna i stort känner att de verkligen vill ha mer information.