Annons: PP Pension
Jacob Hilding Chefredaktör Arbetarbladet. Foto: Press

”Läsarna kräver lokal journalistik av kvalitet”

Året som gått...

Det är en myt att lokaltidningarna bara jobbar med klickjakt – läsarna förväntar sig betydligt mer och det visar all statistik, säger Jacob Hilding, chefredaktör för Arbetarbladet.

Vad var förra årets stora mediehändelse?

– #Metoo var ju egentligen året innan, men det går inte att bortse från den helt väntade efterdebatten när det handlar om vilka händelser som påverkat medierna mest under 2018. Det är något alla ansvariga utgivare fått förhålla sig till löpande under året, även lokala medier, och det har också påverkat bevakningen både på nyhetsplats och kultursidor. Inget konstigt med det egentligen med tanke på sprängkraften. Det lär fortsätta även 2019.

Vad var förra årets viktigaste publicering?

– Det görs ju mängder av viktig journalistik, men jag väljer att lyfta den lokala journalistik som gjordes om skogsbränderna i somras och hur det, tillsammans med annat, påverkat synen på att ta betalt för journalistik även när det handlar om viktiga nyhetshändelser. Idag tar Mittmedias titlar betalt för det mesta av den journalistiken vi gör, även digitalt, och förståelsen för det bland läsarna har ökat ordentligt. Man blir glad när läsarna själva är de som försvarar att vi tar betalt för journalistiken. Bevakningen av bränderna har även bidragit till att sätta klimatfrågan än tydligare på agendan igen under hösten. Det har märkts.

Vad var sämst under förra året?

– Sämst var ju den fortsatta polariseringen och hatet som tyvärr får genomslag på sociala medier. Och ignoransen inför vilka källor man tar del av, både medvetet och omedvetet.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen 2019?

– Det lär som vanligt hända en hel del på lokaltidningsfronten i landet. Men oavsett vilka affärer och distributionsmodeller som står i fokus så hoppas jag att frågan om vilket innehåll vi gör kommer att vara starkast. Det finns alltjämt en mytbildning att lokala medier idag jobbar med klickjakt och enkla rubriker, när det egentligen är det motsatta. Vi kan mäta det mesta numera och det är inget snack om att läsarna kräver lokal journalistik av kvalitet, snabba uppdateringar i nyhetslägen och innehåll som inte görs på gammal slentrian för att vi alltid gjort på ett visst sätt.