Annons: Mediedagen 2019

Konkurrensverket om nya presstödet: Riskerar öka ägarkoncentrationen

Konkurrensverket varnar för att det nya mediestödet, om det riktas fel, kan leda till ökad maktkoncentration på mediemarknaden.

Regerings beslut om ett nytt presstödet, som gjorde att stödet bytte namn till mediestödet, innehåller två nya delar som ska stödja medieaktörer. Dels ett stöd till bevakning av det som kallas ”vita fläckar”, alltså områden som i dag saknar bevakning. Dels ett stöd till innovations- och utveckling hos mediehusen.

I yttrande från Konkurrensverkets till regeringen varnar nu myndigheten för att innovations- och utvecklingsstödet kan leda till ökad ägarkoncentration i branschen.

”Mediemarknaden är förhållandevis koncentrerad till ett antal stora koncerner där det finns förutsättningar att dela kostnader inom koncernen. (…) Ett missriktat stöd förstärker de stora mediekoncernernas ställning på marknaden samtidigt som medlen eventuellt inte räcker till små och fristående medium med större behov av stöd”, skriver Konkurrensverket.

Därför måste medietödsnämnden, vid tilldelning av det nya stödet, ta i beaktande hur stora möjligheter koncernerna, som äger de titlar som söker stöd, har att dela på kostnaderna inom koncernen.

Även det nya stödet till vita fläckar kan bli missriktat, varnar Konkurrensverket. De anser att stöd till ”vita fläckar” bör gå till medieaktörer som redan är etablerade på orten. Aktörer som expanderar till en underbevakad ort bör inte omfattas, då ”det inte kan uteslutas att det aktuella medieföretaget ändå skulle ha utökat sin bevakning utan stöd”, skriver myndigheten.