Annons: PP Pension
Linda Öhrn, vd för Kit. Foto: Press

Kit blir del av contentgrupp

Morgonkollen

Bonniers journalistiska storsatsning Kit flyttas nu till bolagets avdelning för kommunikationsbyråer – trots att Kit tidigare uppgett att de ska fortsätta vara ett mediebolag. Kits vd säger att bytet inte påverkar sajtens inriktning.

Bonnier satsade 50 miljoner kronor på att, under Peder Bonniers ledning, starta en sajt som skulle nå ut i det digitala samhället. Utan en startsida och med målet att få trafiken via sociala medier genom material anpassat efter exempelvis Facebooks algoritmer skulle trafiken bli tillräckligt stor för en bärande annonsaffär. Därefter har man skjutit till ytterligare 20 miljoner kronor. Men förlusterna var i september 2018 uppe i 60 miljoner kronor och bolaget delades upp i en medie- och en contentdel och fick en ny inriktning.

I november sa sajtens vd Linda Öhrn att Kit nu var på rätt väg och hade haft ”en månad med svarta siffror”.

Men nu berättar Resumé att Kit ingår i Bonnierkoncernens nya byrånätverk Real Agency Group – tillsammans med fem andra contentbyråer. Linda Öhrn hävdar dock fortsatt att Kit inte är en renodlad reklamprodukt, utan att den redaktionella trovärdigheten påverkas.

”Det här gör ingen stor skillnad för oss, men innebär att vår kommersiella del kommer att kunna arbeta bättre ihop med andra byråer där vår spets är att producera rörligt innehåll för sociala medier. Men det är fortfarande Bonnier Ventures som är vår ägare och det här kommer inte att innebära några förändringar för vår publicistiska del”, säger hon till Resumé.