Annons: Mediedagen 2019

Branschpressen samlar eventen under Almedalsveckan

REKLAM

I år slår Medievärlden, Dagens Media och Resumé ihop sina evenemang i Almedalen. I den gemensamma trädgården i Visby väntar spännande seminarier för dig som arbetar med medier, marknadsföring eller kommunikation.

Under Almedalsveckan kommer Medievärlden tillsammans Resumé och Dagens Media, som också är en del av Bonnier, att skapa en unik mötesplats i centrala Visby för alla som arbetar i medie-, kommunikations- eller marknadsföringsbranschen.

– Vi ser fram emot att tillsammans med våra kollegor på Resumé och Dagens Media skapa en mötesplats för branschen. Den stora omställningen som branschen befinner sig i gör det viktigare än någonsin att träffas och lära av varandra, säger Linnéa Kihlström, tillförordnad chefredaktör på Medievärlden.

Samarbetet kommer efter att Bonnier, som ägt Resumé sedan 1989, köpte Dagens Media och Medievärlden sommaren 2018. Sedan dess har också tidningarna fått en tydligare redaktionell inriktning, vilket gör att de kompletterar varandra på medie -kommunikations- och marknadsföringsområdet. Måndag till torsdag arrangeras en rad seminarier i branschtidningarnas trädgård, bland annat på dessa teman:

• Demokratifrågor kopplade till medieutvecklingen.
• Branschgemensamma utmaningar kring digitala medier och digital marknadsföring.
• Journalistiken och etiken.
• Kompetens och rekrytering i medie- och kommunikationsbranschen.
• Storaffärerna på den svenska mediemarknaden.
• Den globala konkurrensen och dess konsekvenser för de svenska mediehusen.
• Mediehusens nya affärsmodeller
• Spelbranschens marknadsföring och framtid.
• Diskussioner kring GDPR och e-privacy och personlig integritet.
• Mediepolitik.
• Strukturaffärerna inom lokalpressen och den lokala journalistikens framtid.

Utöver det arrangerar Dagens Media också – i vanlig ordning – den stora festen DJ-battle vilken föregås av ett mingel i trädgården på Mellangatan 22.