Nils Olauson, redaktionell chef på NTM. Foto: Press

”Annonsintäkterna fortsätter vika”

Året som gått...

Annonsintäkterna fortsatte söderut under 2018, och det gör att tidningarna trots ökade läsarintäkter fortfarande har det tufft, säger Nils Olauson, redaktionell chef på NTM.

Vad var årets stora mediehändelse?

– Valet och den efterföljande soppan som har gjort att vi fortfarande inte vet vilka som ska styra landet den kommande mandatperioden. Tyvärr har rapporteringen varit lika förutsägbar som låsningarna är starka mellan partierna. Det skulle vara uppfriskande med något som överraskade, både journalistiskt och politiskt.

Vad var årets viktigaste publicering?
– Jag vill inte nämna en enskild publicering utan jag vill lyfta alla de genomarbetade artiklar, granskningar och reportage som publiceras av våra lokala mediehus var och varannan dag. Det finns en bild hos vissa delar av allmänheten att lokalmedia inte längre granskar makten utan för en tynande tillvaro, men den bilden stämmer inte. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad av att vi gör så mycket bra och gedigen journalistik som berör på riktigt. Det ger mig hopp inför framtiden.

Vad var sämst under året?
– Att annonsintäkterna fortsätter vika, och att branschen trots ökade intäkter från läsaraffären därför har det tufft ekonomiskt. Förhoppningsvis kan vi hitta vägar för att stabilisera annonsintäkterna och samtidigt fortsätta hitta nya intäkter. Men för att ge oss en kick i rätt riktning är det viktigt att den föreslagna sänkningen av digitalmomsen verkligen blir av.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Förra året svarade min koncernkollega Kalle Sandhammar, publisher på UNT, att snacket om AI skulle prägla 2018 och att AI skulle slå igenom först 2019. Och jag tror att han får rätt i det. Om vi fortsätter att göra berörande journalistik kommer tekniken hjälpa oss att få ännu bättre genomslag hos läsarna och det kommer vara lönsamt för affären.