Annons: Mediedagen 2019

Veckorevyn läggs ut på licens – blir enbart nyhetssajt

Irena Pozar, som varit chefredaktör för Veckorevyns sajt sedan 2016, tar nu över driften av tidningen i samband med att papperstidningen avvecklas. Hon kommer ta över varumärket på licens från Bonnier.

Unga kvinnor köper inte tidningar längre. Därför väljer nu Bonniers Magazines and Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter) att lägga ned pappersutgåvan av Veckorevyn från och med årsskiftet.

Samtidigt kommer sajtens chefredaktör Irena Pozar att ta över driften från Bonnier. Hon kommer att ha varumärket på licens.

– Själva varumärket ligger kvar i Bonnierkoncernen men Irena Pozar får driva det i egen regi. Det betyder att hon kommer ansvara för alla delar: Försäljning, marknadsföring och så vidare, fram till nu har hon varit anställd hos oss, säger Åsa Rydgren, förlagschef på Bonnier Magazines and Brands.

Åsa Rydgren framhåller att Irena Pozar jobbat länge på tidningen och att hon brinner för varumärket som anledning till att de valt lösningen med att ge henne licens på Veckorevyn.

– Vi tror att det behövs någon med den eldsjäl som Irena Pozar har för att driva det här varumärket framåt, säger hon.

Åsa Rydgren kan av konfidentiella skäl inte gå in på hur siffrorna för Veckorevyn ser ut. Men hon sticker inte under stol med att målgruppen är svårflörtad.

– Det är ingen hemlighet att den här målgruppen inte köper flest tidningar. Men däremot förflyttar de sig till sajten. Både vi och Irena ser att det finns en möjlig väg framåt på den plattformen i stället, säger hon.

Veckorevyn har kommit ut sedan 1935. Den kom under 2017 ut med sex utgåvor.