Annons: Fojo
En annan typ av robot än den som tre svenska mediehus nu satsar på. Foto: Pexels

Tre mediehus satsar på robotjournalistik

Nu väljer tre svenska mediehus att satsa stort på robotjournalistik. "De tar allt vi har och flera av dem har sagt att 'ta fram fler så tar vi dem också'", säger Sören Karlsson vars företag United Robots levererar robotarna.

De tre mediehusen NTM, VK Media och Mittmedia satsar nu på robotjournalistik.

Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia, säger att roboten ska skriva den typ av journalistik som många läsare efterfrågar, men som koncernens tidningsredaktioner inte vill eller kan lägga resurser på.

– Utifrån det perspektivet ger vi kunder ett väldigt relevant innehåll samtidigt som vi kan frigöra resurser för att göra annan typ av journalistik som våra kunder också vill ha, säger han.

Mittmedia har i nuläget tre robotar, en som bevakar sport, en som bevakar fastighetsaffärer och en som bevakar nya bolag. Dessutom väntar man på att kunna börja använda en ”breaking news”-robot.

Carl-Johan Bergman exemplifierar hur roboten används i den dagliga rapporteringen med fotboll i låga divisioner.

– Vi kan bevaka divisioner på både dam- och herrsidan som vi inte haft möjlighet att bevaka på många år, säger han.

Det är ytterst sällan roboten har fel, framhåller Carl Johan Bergman. Han säger också att han inte tror att redaktionen kommer missa nyhetsuppslag när roboten gör de hyperlokala nyheterna.

– Snarare tvärtom. Vi får upp ögonen för bra historier. Exempelvis: I dag bevakar vi inte division 8, och då har vi ingen aning om det skulle vara någon som gör 17 mål i en match. Men med roboten kan vi se det i vårt flöde och då kan vi göra djupare journalistik på det, säger han.

Men hur funkar då roboten? Sören Karlsson på United Robots förklarar:

– Vi använder oss av en teknik som heter Natural-language generation, NLG, som skapar läsbara och  publicerbara texter från data, oftast i stora mängder. Vi började med sportdata, som är en praktisk startpunkt. Det är data som är lätt att komma åt och att förstå – och så gjorde vi sportreferat från den datan. Därefter har vi expanderat till nya områden, säger han och fortsätter:

– Ur ett kundperspektiv gör vi sådant som i print tjänade på att publiceras som tabeller: sportresultat, lagfartslistor, listor över nya företag och så vidare. Allt de gör vi nu om till en många artiklar som passar onlinevärlden mycket bättre: Den får en egen URL, den går att dela på sociala medier och man får mycket fler sidvisningar, säger han.

I dag har de flesta mediehus någon form av nyhetsrobot. Men de tre mediehusen tar nu ett strategiskt beslut att använda robotarna i verksamheten.

– De tar allt vi har och flera av dem har sagt att ”ta fram fler så tar vi dem också”. Det här är drivet av rationaliseringar ute på redaktionerna men också de nya trenderna som kommer nu med personalisering och superlokala erbjudanden. Det finns inte på kartan att en redaktion med 30 reportrar ska kunna göra superlokalt innehåll till en hel landsände – vilket en robot kan, säger Sören Karlsson.