Annons: PP Pension
Anna Lindberg, publisher Östgöta Media. Foto: Press.

Telias köp av TV4 kommer bidra till en ny mediekarta

Året som gått...

Att Telia planerar att köpa TV4 och att digitalmomsen sänks var årets stora mediehändelser, säger Anna Lindberg publisher på Östgöta Media.

Vad var årets stora mediehändelse?

– Telias planerade köp av TV4 är intressant på många plan och kommer ju att bidra till en helt ny mediekarta. Men det viktigaste beskedet i år var sänkningen av digitalmomsen, som ju spelar en stor roll för mediebolagens möjlighet att öka den digitala läsaraffären.

Vad var årets viktigaste publicering?

– Jag har ju suttit i juryn för Stora Journalistpriset i år och har haft förmånen att på nära håll granska en massa fina bidrag till den svenska journalistiken. Jag slås av att det görs otroligt mycket bra från alla håll och kanter. Och eftersom jag har nära koll på lokalmedia så vill jag verkligen slå fast att det görs otroligt mycket relevant och högkvalitativ journalistik lokalt också, varendaste dag. Och de publiceringarna är ju oerhört angelägna för våra läsare lokalt. Hade vi inte varit där och krafsat hade massor av saker aldrig kommit fram. Till exempel har vår redaktion i Norrköping gjort flera viktiga publiceringar om ett par kommunala bolag, publiceringar som har fått stort genomslag och verkligen spelar roll för våra läsares insyn i den kommunala verksamheten.

Vad var sämst under året?

– Att journalistföraktet sprids i en massa olika kanaler, underblåst av alla möjliga krafter. Donald Trump är ju i en klass för sig, men jag tycker mig se allt mer av journalist- och medieförakt även bland svenska företrädare för politik och offentlighet i sociala kanaler.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Vår pågående regeringskris visar på sprickor i samhället som förmodligen kommer att djupna och bli större. Det är en stor utmaning för journalistiken att bevaka detta och fortsätta förtjäna medborgarnas förtroende. Så jag tror att vi kommer att se mer kvalitetsarbete på redaktionerna när det gäller publicistiken och en fortsatt ökning av den digitala läsaraffären. Vi kommer också fortsätta se en massa olika effekter av de strukturella förändringarna på reklammarknaden.