Annons: Årets dagstidning 2019
Stefan Eklund. Foto: Press

Så vill BT nå unga läsare

Borås Tidning har haft en redaktion som jobbat för att nå 25 till 35-åringar – en målgrupp som dagstidningarna har svårt att få som läsare. Slutsatsen? Behåll kvaliteten men ge mer bakgrund och gör något roligare än långa textsjok.

Försöket, som kallas Borås Beta, har pågått sedan 1 mars och avslutades 30 september. Under den tiden har fyra reportrar i åldern 25 till 35 år fått fria händer att försöka hitta nya sätt att nå en ung målgrupp. Nu är resultaten från försöket klart.

– Målgruppen som vi jobbat mot efterfrågar egentligen det som vi är bra på och som vi alltid gjort – att göra relevant samhällsjournalistik utan sensationalism, säger Borås Tidnings chefredaktör Stefan Eklund.

Utöver att vilja ha den klassiska, seriösa, journalistiken som morgontidningar står för önskar sig den unga målgruppen mer folkbildning och att nyheter ska vara placerade i ett sammanhang, säger Stefan Eklund.

– Man är inte så intresserad av enskilda snyfthistorier som inte sätts in i en kontext. Det tycker jag är ett bra besked, säger han och fortsätter:

Stefan Eklund säger att ett problem som de stött på i försöket är att nå den unga målgruppen är att det inte finns en tillräckligt god allmänbildning kring hur exempelvis en kommun fungerar.

– Vi har känt ett sug efter det som ibland lite föraktfullt kallas för service-journalistik. Vi ska fortsätta att granska och ställa makthavare mot väggen. Men om vi gör det och våra läsare inte förstår det sammanhanget som vi avslöjar i blir det inte bra. Då måste man förklara hur till exempel kommunfullmäktige fungerar. Det behövs mer folkbildning helt enkelt, säger han.

Men det räcker inte med att bara ge mer bakgrund. För även om unga gärna ser det klassiska innehållet så vill de ha det i ett annat format.

– Den här målgruppen läser inga papperstidningar och de är inte intresserade av traditionell digital journalistik. Här behöver vi bli bättre på att presentera journalistiken i nya former och kanske även i nya kanaler, säger han.

Det återstår dock en fråga: Går det att ta betalt av målgruppen? Det vill Stefan Eklund forska vidare på framöver.

– Vi jobbar för att det ska bli en fortsättning – och om jag får som jag vill kommer vi testa det här som affärsmodell, säger han.

Projektet är nu avslutat, men kunskaperna flyttar in på BT:s redaktion. Stefan Eklund berättar om hur de nya kunskaperna påverkat hur tidningen rapporterat om Borås stads största investering i värmekraftverk någonsin.

– Vi använde en 360-kamera, där vi lägger in bilder, filmer och intervjuer i en panoramabild. Det blev väldigt bra – i stället för en lång förklarande text om ett värmekraftverk, som ju har alla förutsättningar att inte bli jättekul, säger han.

 

Fotnot: Medievärlden Premium kommer att publicera en analys av Gunnar Springfeldt om läsarengagemang i vilken han bland annat lyfter Borås Tidnings experiment.

Läs också

Testredaktion på BT ska nå unga med lokaljournalistik (2018-02-09)

Här skriver Stefan Eklund själv om resultatet av forskningsprojektet.