Mimi Billing, tillträdande senior reporter på Financial Times europeiska techsatsning Sifted.

Hon ska leda ”Breakit-dödaren”

Mimi Billing, i dag reporter och moderator på Di Digital, ska leda den nordiska delen av Financial Times europeiska techsatsning.

I vår lanseras en helt ny mediesajt, Sifted, som riktas mot den europeiska techsektorn. En av ägarna är Financial Times. Bakom satsningen står John Thornhill som är en mångårig techjournalist på Financial Times och Caspar Woolley, grundare till taxiappen Hailo som senare gick in i Mytaxi.

Mimi Billing, i dag reporter och moderator på Di Digital, har rekryterats till senior reporter och kommer att vara med från starten. Hon berättar om satsningen.

– Man skulle kunna beskriva det som ett europeiskt start-up-community. Det är ett eget litet företag som är backat och nära länkat till Financial Times. Rapporteringen kommer att göras på engelska,vilket självklart är lite av en utmaning när man bara har rapporterat på svenska tidigare.

Vilka de andra ägarna är kan Mimi Billing inte berätta i nuläget.

När Breakit i förra veckan rapporterade om Financial Times satsning beskrevs den som en ”Breakit-dödare” och i artikeln stod det att man nu letade journalister i Stockholm. Men att det skulle pågå någon rekryteringsoffensiv i Stockholm stämmer inte, säger Mimi Billing.

– Nej, det är bara jag som kommer att arbeta med Norden som bas. Så det är jag som är Breakit-dödaren, säger Mimi Billing och skrattar.

I dagsläget arbetar 6–7 personer med Sifted. Av dem sitter alla utom Mimi Billing i London på Financial Times kontor.

– Längre fram kommer det att finnas reportrar på olika platser runt om i Europa redo att rapportera från deras techhubbar, men det är bara jag som har basen här i Stockholm.

Till en början är det fråga om en ganska liten satsning, säger hon.

– Vi börjar i liten skala för att se hur det kan ta fart. Sedan får vi testa oss fram och utvärdera allt eftersom. Blir det så bra som vi tror kommer vi att rekrytera på sikt.

Än så länge finns bara en pilotsajt. Den riktiga sajten ska sjösättas efter årsskiftet.

Vilka ser ni som era konkurrenter på den svenska marknaden?

– Jag har svårt att se att jag som ensam person kommer att bli någon stor konkurrent till exempelvis Di Digital eller Breakit, men det är klart att vi konkurrerar i någon mening när vi skriver raka nyhetstexter. Men det är inte i första hand det jag kommer att ägna mig åt, säger Mimi Billing och fortsätter:

– Vår sajt kommer att innehålla eget journalistisk material i form av raka medienyheter och djupare analyser, men den ska också fungera som ett slags techcommunity och en portal med material som andra skrivit.

Hur affärsmodellen ska se ut är inte helt bestämt, säger Mimi Billing.

– Inledningsvis kommer sajten att vara öppen. Men på sikt kommer det förmodligen att krävas att man är prenumerant eller har någon form av medlemskap. Sajten kommer inte att vara annonsfinansierad.

Mimi Billing lämnar Dagens industri den 11 december och kliver på sitt nya uppdrag den 7 januari.

– Di Digital har gjort en enorm resa de senaste åren och den har varit väldigt rolig att vara med på. Men när de kommer och knackar på från Financial Times så tackar man ju inte nej, säger hon.