Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP. Foto: Björn Larsson Rosvall

GP växlar frilans mot fasta tjänster

15 nya tjänster kommer tillsättas på Göteborgs-Posten. De ska delvis finansieras genom att minska inköpen av frilans – men också ge bättre journalistik som säljer fler prenumerationer, säger tidningens chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Under måndagen offentliggjorde Göteborgs-Posten en stor satsning. De kommer anställa totalt 15 nya personer på redaktionen. En del av finansieringen sker genom att växla frilanskostnader mot fasta tjänster, berättar tidningens chefredaktör Christofer Ahlqvist

– En hel del av de här tjänsterna finansierar vi genom att vi kan köpa in mindre material utifrån. Till exempel de fyra fotograftjänsterna. Där jag tror att vi kan få ner våra inköp av bilder så pass mycket att vi kan finansiera de anställda fullt ut, säger han.

Utöver att det innebär en ekonomisk besparing att inte behöva köpa in materialet från frilansare säger Christofer Ahlqvist att det också blir bättre produkter när de görs inhouse. I förlängningen innebär det större intäkter från läsare.

– Vi kan göra bättre journalistisk om vi gör det själva än om vi köper in det utifrån. Gör vi bättre journalistik kommer våra läsare tycka det är bättre och då blir det mer ekonomiskt lönsamt eftersom vi kan sälja fler prenumerationer.

Genom att göra journalistiken på redaktionen kan man bättre nyttja de kunskaper som finns där, säger Christofer Ahlqvist.

– När vi får innehållsproduktionen närmare oss på vår egen redaktion så känner vi att vi får mer kontroll över materialet. Vi kan med hjälp av den kunskap och data som vi har på redaktionen göra materialet så att det passar våra läsare ännu bättre.

Det tar längre tid att minska sina utgifter om man har fast anställd personal än om man köper in materialet från frilansare. Den flexibiliteten är en anledning till att många tidningar valt att lägga mer av sin produktion på frilansare. Men Christofer Ahlqvist säger att de inte ser några behov av neddragningar framöver i tidningens nuvarande strategi.

– Vi är väldigt säkra på den vägen vi har valt. Vi satsar på vår journalistik och vårt innehåll. Det är enda vägen framåt för oss. Att vi skulle hamna i ett läge där vi inte vill göra bättre och bättre innehåll det ser vi inte alls i dag.

Samtidigt framhåller Christofer Ahlqvist att de tjänster som tillsätts görs med personer med bredare kompetens. Exempelvis de fyra fotograftjänster som tillsätts kommer inte enbart handla om att anställda personer som tar stillbilder – utan snarare om multijournalister med foto som specialområde.

– Vi vet inte hur behovet av stillbild kommer se ut i all evighet. Vi kommer därför anställa fotografer som är lika bekväma med rörlig bild och som själva är journalister och kan göra ett inslag från idé till att det publiceras.

Utöver de fyra fotograftjänsterna kommer en grävreporter, en nyhetsgrafiker, en kulturreporter, en sportreporter och en liveredaktör att anställas. Dessutom kommer TV-satsningen utökas med TV-chef och en TV-hubb som ska arbeta med att utveckla sändningarna och stödja alla prenumererade morgontidningar i Stampen Lokala Mediers TV-arbete. Till TV-satsningen anställts även programledare och sändningsproducenter.