En ny lag för telefonförsäljning har gjort det svårare för tidningar att sälja prenumerationer. Nu kräver TU att lagen ändras. Foto: Press

Efter jättetapp: TU kräver lagändring

Försäljningen av tidningsprenumerationer rasar efter att en ny lag om telefonförsäljning införts. Nu kräver TU att lagen skrivs om.

Svenska tidningars rekrytering av nya prenumeranter via telefonförsäljare har minskat kraftigt sedan en ny lag kring telefonförsäljning trädde i kraft den 1 september. Landsortspressen sålde 15 procent färre prenumerationer via telefon i september än under samma månad året innan, visar en undersökning som TU gjort.

Den nya lagen kräver att den som köper en produkt godkänner avtalet skriftligt, och syftar till att skydda konsumenten mot bedragare. Men det nya kravet har alltså blivit kostsamt för landets tidningar, både i minskad försäljning men också i större administrativa kostnader. Nu kräver TU, som representerar landets medieägare, att lagen skrivs om.

– Vi vill att man gör som i Norge. Där gjorde man i stort sett samma misstag, men kom efter tre-fyra år på att det drabbar företag där problemen inte funnits. Och då gjorde man ett undantag för dagstidningar, säger Jan Fager, jurist på TU.

Jan Fager säger att han tycker att det nuvarande regelverket motverkar den övriga mediepolitiken.

– Vi tycker att man behöver ha en sammanhållen mediepolitik. Där ingår också att inte införa onödiga begränsningar som medför ökad kostnad och minskad intäkt för en medier. Det går emot andra insatser som man gör, säger han.

Jan Fager framhåller också att det redan finns ett undantag i lagen. Lotterier och spel behöver inte få skriftligt godkännande vid försäljning via telefon.

– Det trots att det funnits problem med försäljning kring lotter via telefon. Motsvarande problem har inte funnits på tidningsförsäljningssidan, säger han.

Medievärlden har sökt konsumentminister Per Bolund för en kommentar om TU:s krav. Men han avböjer att prata om specifika sakfrågor med hänvisning till att han numer sitter i en övergångsregering.