DN tar över Kamratposten

Kamratposten flyttar in på Dagens Nyheters redaktion och får hjälp av dagstidningsjätten att utveckla sin digitala affär.

Den anrika barn- och ungdomstidningen Kamratposten lämnar Bonnier Magazines & Brands och blir en del av Dagens Nyheter. Organisatoriskt innebär det att DN:s läsarintäktsavdelning vid årsskiftet tar över KP:s marknadsföring och prenumerationsvärvning samt att KP:s fem redaktionella medarbetare blir anställda av DN och flyttar in på redaktionen på Gjörwellsgatan i Marieberg i Stockholm.

Men Kamratposten kommer inte att förändras som tidskrift, försäkrar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

– Nej, inte alls. Kamratposten ska fortsätta precis som den gjort i alla år.

Han säger att det finns likheter mellan titlarna.

– Kamratposten gör precis som DN kvalitativ journalistik men riktar sig mot unga. Jag tror vi kommer kunna hjälpa varandra framåt.

En viktig del i sammanslagningen är att DN ska hjälpa Kamratposten i deras omställning till digitala kanaler.

– Där finns mycket att göra, säger Peter Wolodarski.

Kamratpostens chefredaktör och ansvariga utgivare Lukas Björkman säger i ett pressmeddelande att just den digitala biten är något som de hoppas få hjälp av DN med.

– DN har kommit mycket längre än oss digitalt. Längst i Sverige rent av. Det är självklart en stor fördel för oss att flytta in i den miljön. Vi får även chansen att synas i nya kanaler och förhoppningsvis locka nya prenumeranter.

Peter Wolodarski tror också att många av DN:s prenumeranter, som har barn i KP:s målgrupp, är intresserade av KP.