Schibsted anställer EU-expert för att bevaka nätjättarna

Petra Wikström ska för Schibsteds räkning bevaka och driva EU-frågor, inte minst politik för att reglera nätjättarna som konkurrerar om mediebolagens digitala intäkter.

Petra Wikström kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Hon har en bakgrund på bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV.

– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.

Att det handlar mycket om Facebook och Google är ingen hemlighet.

”Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten. Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då?”, säger Karin Pettersson.