Annons: Mediedagen 2019
Från vänster till höger: Mireya Echeverría Quezada - chefredaktör Elina Pahnke - redaktör samhälle/politik Silas Aliki - redaktör samhälle/politik Judith Kiros - litteraturredaktör Sarra Anaya - kulturredaktör. Foto: Carla Orrego Veliz

Ny mediesatsning från feministiska profiler

I vår drar mediesatsningen Kontext igång. Ambitionen är att fylla ett tomrum på mediemarknaden och bevaka samhälle, kultur och livsfrågor som sex, relationer och psykisk ohälsa på nya sätt, berättar chefredaktören Mireya Echeverría Quezada.

Våren 2019 lanseras den webbaserade partipolitiskt och religiöst obundna plattformen Kontext. Bakom initiativet står redaktionen vilken i dag består av ett tiotal medarbetare som utgår från Stockholm, Göteborg och Malmö. Chefredaktör är Mireya Echeverría Quezada, som tidigare haft samma roll på den feministiska tidskriften Bang. Redaktionschef är Victoria Rixer, med en bakgrund som redaktör och projektledare på mediekooperativet Fria Tidningar.

– Rekryteringen till redaktionen har utgått från spetskompetens utifrån visionen om vad Kontext ska vara. Det har varit viktigt att inte några få personers tankar eller arbete ska bygga upp det här, utformningen av Kontext är en hel redaktions arbete, säger Mireya Echeverría Quezada.

Kontext har kommit till av flera olika skäl, berättar hon.

– Dels för att vi har identifierat att det finns en lucka när det gäller vilken journalistik som produceras och från vems horisont den görs. Dels har Kontext växt fram ur en gemensam betraktelse vi på redaktionen gjort kring att fascismens problemformuleringar och språkbruk smugit sig in i medierna i takt med att det politiska och mediala landskapet har förändrats.

Kontext däremot ska, enligt Mireya Echeverría Quezada, hålla fast vid de journalistiska grundprinciperna och säkra de medmänskliga värdena.

På sin Facebook-sida beskrivs mediesatsningen som ”en tvärmedial plattform för eftertänksam journalistik och kritisk underhållning”.

– Vi ska använda vår plattform till att göra journalistik som är påläst och jobba med analys, reflektion och eftertanke snarare än snabb nyhetsförmedling. Kontext redaktion består av otroligt kompetenta journalister som har örat mot marken och ser vilka problem människor möter i sin vardag, säger Mireya Echeverría Quezada.

Det redaktionella arbetet utgår från tre ben, berättar hon: Samhälle, kultur och livet.

– I ”livet” ingår ämnen som vi anser är viktiga men som inte har så hög status i dag. Som sex och relationer eller psykisk ohälsa. Frågor som i dag ofta ”lämpas över” på tjejtidningar och relationssidor men som vi vill upphöja. Här ser vi en chans att producera journalistik med andra vinklar än de vi ser i dag.

Något exakt datum för när Kontext ska gå live är inte klart, men det kommer att ske i början av nästa år.

– Just nu vi jobbar för fullt. Det är extremt roligt och en väldigt peppad stämning på redaktionen. Alla bidrar något enormt och det känns att vi är med och skapar något viktigt.

Hittills har ingen på redaktionen tagit ut någon lön.

– På sikt är tanken förstås att vi ska kunna göra det, men vi inser också att det tar tid att bygga upp något från grunden.

Hur ska Kontext gå ihop ekonomiskt?

– För att hitta en hållbar finansiering måste vi titta på hur folk konsumerar medier i dag och på vilket sätt de är beredda att betala för dem.

Någon betallösning på sajten är inte aktuell i dagsläget.

– Som det ser ut nu kommer vi inte att ha några betalväggar. Men utöver att det finns olika mediebidrag så hoppas och tror vi att människor kommer att vilja bidra på andra sätt.