Robert Brännström, KIT:s grundare och chefredaktör.

Medgrundare lämnar Kit

Robert Brännström, grundare och chefredaktör på Kit, lämnar Bonniersatsningen efter närmare fyra år efter att medieverksamheten utvecklats till en contentbyrå.

Våren 2015 rullade Bonnier ut sin digitala satsning Kit. Bakom projektet stod Fredrik Strömberg, före detta creative director på Bonnier Tidskrifter digitala medier samt de tidigare Bonniercheferna Peder Bonnier och Robert Brännström. Sedan början av sommaren är verksamheten uppdelad i ett mediebolag och ett teknikbolag.

Nu, en tid efter omorganisationen, står det klart att Robert Brännström lämnar Kit.

”Det känns både sorgligt och helt rätt. Sedan i somras har vi styrt in Kit på en ny, spännande väg och redan sett fantastiska resultat av det arbetet, men samtidigt är det ett naturligt tillfälle för mig att lämna över”, säger Robert Brännström, som dock behåller sina aktier i bolaget.

Den spännande väg Kit styrt in på är att medieföretaget nu utvecklats till en contentbyrå, läs mer på Medievärlden Premium ”Kit blev en contentbyrå”.

Ansvaret för den redaktionella verksamheten hamnar nu på Jenny Agö som i dag är redaktör för Kits sport- och samhällsjournalistik. Linda Öhrn Lernström tar över det ansvariga utgivarskapet.