Lars Grafström blir ny kommersiell direktör på Alma Talent. Foto: Press

Lars Grafström ny kommersiell direktör på Alma Talent

Tidigare vd:n för Fokus Lars Grafström blir ny kommersiell direktör på Alma Talent.
– Det är en bransch i förändring och vi måste alla vara på tårna, säger han om sitt nya uppdrag.

I september i år stod det klart att Alma Talents svenska avdelnings vd Ulf Magnusson lämnar sitt uppdrag. Samtidigt gick Juha-Petri Loimovuori, vd för hela Alma Talent och som jobbar från Finland, in som ersättare.

Nu kliver Lars Grafström in som kommersiell direktör. Det innebär att han kommer ansvara för bolagets intäkter genom prenumeration- och annonsförsäljning och event. Han säger att han uppskattar att börja jobba med bolagets publicistiska varumärken, som han beskriver som ”jättestarka”.

– Jag tycker det ska bli jättespännande att gå in i ett mediebolag vars titlar jag följt länge, säger han.

Lars Grafström slutade på veckotidningen Fokus, som han var med och startade och där han varit vd, för ett år sedan. Sedan dess har han ägnat sig åt familjen.

– Jag har väldigt aktivt och medvetet tagit hand om min familj som verkligen behövde det och som man försakar när man gör jobbet till sin bäbis. Det var nog det bästa beslut jag tagit, säger han.

Innan tiden på Fokus arbetade Lars Grafström inom MTG-koncernen, med flera olika former av mediekanaler. In i sin nya roll tar han med sig kunskaper om hur man expanderar intäkterna.

– Jag vet vad som krävs för att nå nya prenumeranter och annonsörer vilket är superviktigt om man vill hitta intäkter i mediebranschen.

Lars Grafström framhåller också behovet att förstå värdet av den redaktionella processen i den roll han nu kommer ha.

– Det är viktigt när man ska jobba övergripande med intäkter tillsammans med kompetenta och drivna chefredaktörer som alltid vill sin titel extremt väl, vilket är grundkraften för att få titlarna att utvecklas. Men man måste jobba för att hitta alla vägar framåt – det är en bransch i förändring och vi måste alla vara på tårna, säger han.

Under året valde Alma Talents att lägga ned sin eventavdelning efter att det kommit fram att det förekommit stora arbetsmiljöproblem på avdelningen. Lars Grafström säger att han inte vet mer än vad som stått i tidningarna. Han menar dock att situationen inte är unik för Alma, utan att alla mediebolag har det ”kämpigt” just nu.

– Det viktiga är hur man väljer att hantera den situation man är i. Sen ska alla må bra på jobbet – det är en förutsättning för att man ska kunna göra något bra, säger han.

Hur ska ni kunna nå dit?

– Det är alldeles för tidigt för att säga det. Jag har inte tillträtt än och jag behöver prata med folk, se hur allting ser ut och titta på siffror och arbetssätt. Allt det man behöver göra som ny ledare när man kliver in. Det är en sak vad man kan läsa sig till och en sak hur det verkligen ser ut.

Lars Grafström tillträder den 11 december.