Annons: Mediedagen 2019
Kits nya ledning: Jenny Agö, redaktionell chef, och Linda Öhrn Lernström, vd och ansvarig utgivare.

Kits nya ledning om kursändringen

Efter att Kit gått mot att bli en contentbyrå lämnade medgrundaren Robert Brännström i fredags. Jenny Agö, ny redaktionell chef, och Linda Öhrn Lernström, som tar över utgivarskapet, berättar om framtiden för sociala medier-publicisten.

I fredags stod det klart att Kits medgrundare och chefredaktör, Robert Brännström, lämnar Bonniersatsningen efter närmare fyra år. Det sedan medieverksamheten kommit att inriktas allt mer mot content. I samband med att Brännström slutar hamnar det redaktionella ansvaret för Kit på Jenny Agö, tidigare redaktör för Kits sport- och samhällsjournalistik, medan det ansvariga utgivarskapet övertas av vd:n Linda Öhrn Lernström.

– Det känns väldigt roligt. Jag har ju varit med på Kits resa från start och har en bakgrund på alla delar av företaget så att nu bli ansvarig utgivare känns bra, säger Linda Öhrn Lernström.

Hur stor del av Kits framtida innehåll som ska vara redaktionellt respektive content vill hon inte specificera.

– Kit är inte en traditionell medieaktör. Vårt uppdrag har aldrig varit att fylla ett flöde och ha en viss procent redaktionellt material och en viss procent content. Syftet är att berätta viktiga, egna historier som når ut och konsumeras. Och att vi även lär oss något av allt vi publicerar. Det kommersiella vi gör är vid sidan av det redaktionella.

Men är Kit en nyhetsredaktion eller en contentbyrå?

– Vi ser oss som ett mediebolag.

Linda Öhrn Lernström ser positivt på framtiden för Kit – även om det finns utmaningar.

– Just nu går allt enligt plan. Vi har haft vår första månad i år med svarta siffror. Nästa år ska vi börja tjäna pengar. Nu har vi nått ett läge när vi behöver anställa fler till vår kreativa studio, säger hon och fortsätter:

– Samtidigt tror jag inte att någon som arbetar i mediebranschen saknar utmaningar. Vi måste fortsätta dra in nya kunder, göra dem nöjda och förstås skapa kvalitativ journalistik. Därför känns det väldigt bra att Jenny Agö blir redaktionell chef. Hon har ett bra omdöme och är en modig redaktör med fingertoppskänsla.

Även Jenny Agö ser fram emot sitt nya uppdrag, vilket innebär att hon ska arbetsleda reportrarna och jobba med den redaktionella strategin framåt:

– Det känns verkligen roligt. Jag har haft några år på mig att förbereda mig. Och så har Robert vässat mig.

Enligt henne påverkas redaktionens arbete inte av Kits kursändring.

– Nej. Vi fokuserar på vårt uppdrag som är att göra oberoende, kvalitativ journalistik.

Men kan du se några risker med en sådan här fokusförflyttning?

– Jag tycker inte att den är särskilt relevant för oss som jobbar redaktionellt. Vi ska fortsätta göra eget innehåll, testa nya format och driva den journalistiska utvecklingen framåt. Men vi är ett kommersiellt bolag och det är givetvis bra att contentdelen drar in pengar så att också vi kan fortsätta göra det vi gör.

Inte heller tror hon att den tydligare contentbyrå-inriktningen påverkar förtroendet för den journalistik Kit samtidigt gör.

– I och med att allt content är tydligt märkt tror jag inte att det finns någon sådan risk.

Under hösten har Kit blivit av med tre journalister. I dagsläget består redaktionen av fem journalister, inklusive Jenny Agö.

– Det påverkar antalet jobb och innebär att vi kommer att arbeta annorlunda. De journalister som är kvar är svinbra, och fokus ligger inte på att producera lika många jobb som tidigare när de är tre personer färre.

Hur är stämningen på redaktionen efter kursändringen och journalisttappet?

– Stämningen är bra. Det är ingen kursändring för oss som jobbar redaktionellt. Men vi saknar våra tre kollegor som nyligen lämnat. Det märks att vi är färre, men vi ser det som en utmaning och ska visa att det går. Vi är riktigt bra på att berätta historier och kan göra nästan vad som helst sevärt.

Men precis som många andra mediehus har Kit lidit av att Facebook skruvat på sina algoritmer.

– Det har påverkat oss som jag tror att det påverkat andra. Vår räckvidd har sjunkit och många vill fokusera på det. Men räckvidd har inte varit ett avgörande mått för oss på länge – varken redaktionellt eller kommersiellt. Det ställer dock ännu högre krav på att vi ska göra bättre grejer. Men publiken har inte svikit oss, tvärtom upplever jag den som mer engagerad än någonsin.

Läs också

BLOGG: Kit och NTM – Viral video eller högerstyrda bilar? (2018-11-20)