Flammans kampanj räddade presstödet

Flamman behövde 100 nya prenumeranter i november för att klara presstödet. Efter en kampanj som pågått i två dygn har tidningen fått flera hundra. “Vi har mött ett enormt gensvar”, säger tidningens chefredaktör Anna Herdy.

Vänstertidningen Flamman startade sin kampanj “Flamman behöver fler vänner som du” i måndags. Nu har tidningen fått in flera hundra nya prenumeranter, exakt hur många vet de inte eftersom de inte hunnit gå igenom dem.

– Det är i alla fall väldigt många fler än vi trodde. Folk ser ett behov av en tidning som Flamman, säger tidningens chefredaktör Anna Herdy.

Hon tror att gensvaret beror på en kombination av ett fördelaktigt erbjudande (50 kronor för två månader eller sex månader för 175 kronor), en medvetenhet om att journalistik kostar pengar och att vänstertidningar har ett tufft läge, samt det politiska läget med en högermajoritet i riksdagen.

Jag antar att de flesta tagit den här väldigt korta prenumerationen, hur ska ni göra för att behålla dem sedan?

– Genom att göra en väldigt bra tidning. Vi gör en stor omgörning nästa år när vi går över till kvartstabloid och blir mer som ett veckomagasin. Vi tror att ett veckomagasin har större potential att nå en bred publik än dagens nyhetstidning som skickas på tisdag och kommer på torsdag.

Flamman har getts ut av olika partier inom vänstern sedan 1906 när den startades av gruvarbetare i Malmfälten. Sedan slutet av 90-talet har tidningen haft beskrivningen ”oberoende socialistisk” och är nu helt fristående och får inga pengar från Vänsterpartiet. Förra året flyttade tidningen också till egna lokaler i Hökarängen.

Läs också

Bang kämpar för sin överlevnad

Brådska för Feministiskt Perspektiv att nå presstödsgränsen