Felaktig TT-text om busschaufför fortfarande publicerad

I en TT-text anklagas en busschaufför felaktigt för att ha visat porrfilm för skolbarn. Publiceringen i fem tidningar klandrades, men minst 15 tidningar har fortsatt publicera texten.

PO klandrade lokaltidningen Norran i Skellefteå och rikstidningarna eftersom publicitetsskadan av de publiceringarna bedömdes vara betydligt större än i andra lokaltidningar.

Men ett stort antal tidningar som inte fällts har också publicerat en text som innehåller allvarliga fel, och har inte avpublicerat texten sedan detta framkommit, rapporterar Näringslivets Medieinstitut. UNT, Corren, Sydsvenskan och Västerbottens-Kuriren var några av tidningarna som fortfarande publicerade den felaktiga texten.

“När NMI hör av sig till TT:s nuvarande tf redaktionschef Vicktor Olsson så agerar han genom att skicka ut en påminnelse till tidningarna om att den aktuella TT-texten fällts. I skrivande stund, ett knappt dygn senare, är artikeln fortfarande publicerad med felaktigheter av många av tidningarna, men exempelvis Västerbottens-Kuriren har nu valt att avpublicera artikeln”, skriver Näringslivets Medieinstitut.