DN blir pionjär inom tågcharter till Europa

I sommar är det premiär för Dagens Nyheters tågcharter i Europa. Läsarna har efterfrågat klimatsmarta resor och tidningens rese- och motorjournalistik har blivit det vanligaste ämnet för läsarkritik.

Dagens Nyheter har hyrt ett eget tåg för en veckas resa genom Europa med stopp i bland annat Venedig, Verona, Wien och Berlin med fokus på kultur, klimat och politik. DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, kulturchef Björn Wiman och utrikeskorrespondenten i Berlin Lina Lund kommer att vara med på resan.

– Efterfrågan har varit fantastisk. Infoträffen var full och halva tåget är fullbokat efter bara fem dagars marknadsföring, säger Peter Wolodarski.

DN blir därmed en pionjär eftersom tågcharter till Europa från Sverige knappast existerar idag.

– Det här är en stor satsning från vår sida. Jag tror inte att det finns någon som erbjuder något liknande i Sverige.

DN genomför redan författarkryssningar men den här resan är betydligt längre och kostar betydligt mer. Det finns knappt 400 platser på tåget om alla delar kupé och priset är drygt 20 000 kronor, men DN gör ingen egentlig vinst på resan, enligt Peter Wolodarski. Det handlar om att visa att det är möjligt att genomföra tågcharter.

– När vi började undersöka möjligheterna visade det sig att det var väldigt svårt. De flesta nattåg i Europa har lagt ned, i princip inga operatörer ville erbjuda kapacitet och det gick inte att köra nattåg över Öresundsbron.

Lösningen på tågproblemet blev det tyska bolaget Euro-Express i Münster som köpt upp gamla nattåg för att sälja tågcharterresor. Lösningen på Öresundsproblemet blev att skippa Danmark och istället ta färjan från Trelleborg till Tyskland.

– Om det här blir en framgång kan det sporra researrangörerna, då kanske charterbolagen börjar testa tågcharter, kanske till och med SJ, som varit totalt ointresserade, ser till att få kapacitet att köra nattåg till Europa, säger Peter Wolodarski.

Idag är synpunkter på DN:s rese- och motorjournalistik kopplat till klimatfrågan de vanligaste ämnena för läsarmejlen till Peter Wolodarski.

– Vi har märkt en växande kritik mot både vår motorjournalistik och resejournalistik det senaste året, när vi skriver om weekendresor långt bort med flyg exempelvis. Vi har också gjort förändringar av resejournalistiken, vi försöker välja färre långväga resmål och fler nära och upplyser alltid om hur man reser med tåg när det är möjligt.

Förutom bolaget Euro-Express som hyrt ut tåget har Mats Nyblom med företaget Saga Rail hjälpt till med att hitta lösningar för tågresan. Resebolaget Världens resor har tagit fram programmet.

– De var väldigt intresserade för de har också märkt en ökad efterfrågan på tågresor, säger Peter Wolodarski.