Annons: Mediedagen 2019
VK:s vd Sture Bergman och chefredaktören Jessica Wennberg.

VK:s vändpunkt – nu ökar prenumeranterna

Västerbottens–Kuriren hade i september fler prenumeranter än för ett år sedan och har dessutom riktigt låga churnnivåer.
– Vi lyckades bryta sommartrenden, säger chefredaktören Jessica Wennberg.

VK har fortsatt tappa prenumeranter på papperstidningen, men ökningen av digitala prenumeranter är större. I september hade tidningen ökat med några hundra prenumeranter.

– Det är kanske 20-30 år sedan vi ökade prenumeranterna senast så det är ju fantastiskt. Det är ett kvitto på att den journalistik vi gör verkligen uppskattas av läsarna, säger VK:s chefredaktör Jessica Wennberg.

VK har nu 6 500 heldigitala prenumeranter, av dem har cirka 3 500 plustjänsten (som kostar 99 kronor/månad) och ytterligare 3 000 plustjänsten + e-tidningen (VK Digital som kostar 149 kronor/månad).

VK har också en väldigt låg churn (avhoppsfrekvens) jämfört med andra tidningar: 5 procent för Plus och 2,5 procent för Plus+E-tidningen.

– Det visar att de som testat prenumerationerna har upplevt att de är värda att betala för. Vi försöker också binda upp våra läsare lite längre vid våra kampanjer nu, vi kör inte så ofta 1-kronorserbjudanden längre.

Tack vare den digitala ökningen och prishöjningar på papperstidningen ökar också läsarintäkterna.

Jessica Wennberg ser två viktiga förklaringar till den digitala ökningen. Att tidningen lyckades bryta den negativa sommartrenden och att valet och några lyckade kampanjer gav extra skjuts i september.

– Det brukar vara svårt att få nya prenumeranter på sommaren, men i somras gjorde vi flera insatser för att vända trenden.

Några exempel:

  • Två bilagor gjordes exklusivt för e-tidningen: En som samlade krimdokument kring de tio mest uppmärksammade brotten i länet och en med enkla sommarrecept.
  • Alla plusprenumeranter fick också tillgång till e-tidningen under sommaren och fick sedan ett erbjudande om att fortsätta.
  • Bevakningen av skogsbränderna med liverapportering, case, drönarfilmer med mera som gav 5,5 miljoner sidvisningar under en och samma vecka.
  • Bildspel och livesändningar från stora events och livesänd lokal idrott
  • Featurematerial som tidigare gått bra återpublicerades under sommaren, exempelvis måndagmorgnar “starkt material vid svaga tidpunkter”, som Jessica Wennberg formulerar det.

– Vi vet också mycket mer nu om vad som driver konvertering, och har använt den kunskapen i förarbetet när vi planerade sommarens bevakning, bland resulterade det i en serie bostadsjournalistik.

I september hade tidningen några lyckade kampanjer, framför allt en för papperstidningen på helgen och digitalt i veckan (Fyra veckor för 40 kronor). Bevakning som konverterade bra under september var valbevakningen, case om tveksamma utvisningar, en serie om butiksdöden i Umeå centrum och läsarfilmer från björnjakten. Inte minst den film där jägare filmade när de attackerades av en björn.

– Den konverterade oerhört bra.

VK:s prenumerationstyper: