Väntan på en sänkt digitalmoms oroar branschen

Det svenska regeringsläget gör att en sänkning av digitalmomsen ser ut att dröja. Den hårt ansatta tidningsbranschen oroas av att beslutet drar ut på tiden.

När Medievärlden nyligen frågade koncerncheferna vad effekten av en sänkt digitalmoms skulle bli framhöll flera vikten av att politikerna skulle hantera frågan skyndsamt.

Men det komplicerade regeringsläget gör att en sänkning av digitalmomsen ser ut att dröja, rapporterar Dagens Nyheter. Gösta Brunnander, pressekreterare hos Magdalena Andersson (S) håller den 1 januari 2020 för ett troligt datum.

Mittmedias vd Per Bowallius är besviken:

”Jag tycker det är för bedrövligt. Nu när man fick möjlighet hade jag förväntat mig att man skulle agera mycket, mycket snabbare. Det finns i de flesta politiska partier en stor kunskap om behovet i branschen och om hur viktig den här frågan är. Man har pratat väldigt mycket om att man inte har kunnat göra något på grund av EU-komplikationen. Nu är den borta och då är det bara att agera”, säger han till DN.

Att regeringsläget är komplicerat borde inte vara avgörande, enligt Bowallius:

”Det finns en bred förankring för att hantera den här frågan. Jag tycker att man gömmer sig lite bakom situationen.”