Medievärldens reporter Linnéa Kihlström och Axel Andén som är chefredaktör och är ansvarig utgivare. Foto: Janne Næss

Så påverkas medietidningarna av det nya ägandet

Sedan Bonnier tog över Medievärlden och Dagens Media i början av sommaren har mediekoncernen tre branschbevakare i sin ägo. Med anledning av det har de respektive titlarnas uppdrag förtydligats.

I början av juli i år stod det klart att Bonnier Business Media (BBM) köpt alla aktier i Dagens Media Sverige AB av Alma Media. Köpet innebär att branschbevakarna Resumé, Dagens Media och Medievärlden numera ingår i samma bolag.

Som Medievärlden tidigare rapporterat följde all redaktionell personal på Medievärlden och Dagens Media med till Bonnier när flyttlasset i fredags gick till Resumés lokaler på Rålambsvägen i Marieberg i Stockholm. På Medievärlden kvarstår Axel Andén som chefredaktör och ansvarig utgivare. Medan Fredrik Svedjetun, i dag chefredaktör på Resumé, övertar chefredakörskapet för Dagens Media.

I övrigt ska varumärkena nu renodlas och särskiljas. Resumé kommer fortsättningsvis att ha en tydligare inriktning mot kommunikation och marknadsföring. Dagens Media får ett ökat fokus på medieval och mediestrategier. Och Medievärlden fortsätter att bevaka medieindustrin via den öppna sajten samt genom fördjupande analyser, rapporter och intervjuer på betaltjänsten Medievärlden Premium.

— Med en tydligare inriktning och särprägel av de olika varumärkena gör vi det enklare för dig både som läsare, annonsör eller partner att välja din produkt utifrån redaktionell inriktning och målgrupp, säger Mathias Kallio, affärsområdeschef för Medievärlden, Dagens Media och Resumé.

En annan förändring är att Dagens Medias papperstidning görs om till månadsmagasin. Samtidigt växlar tidningen upp digitalt och lanserar i mitten av oktober analysbrevet Dagens Media Insikt som kommer att ingå för alla papperstidningsprenumeranter. Målet är att skapa fördjupande, affärsnyttig premiumjournalistik. Inom kort kommer Dagens Media också att starta en utbildningsverksamhet på medieområdet samt lansera ett nätverk.

Läs också

Nu flyttar Medievärlden och Dagens Media (2018-09-28)

Bonnier köper Dagens Media och Medievärlden (2018-07-04)